Venstre prioriterer en Hærvejsmotorvej
Politik | Af Dan Bjerring |
Kristian Pihl Lorentzen afviser at nedprioritere udvidelsen af E45 ved at kæmpe for Hærvejsmotorvejen.
Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen skriver i sit seneste nyhedsbrev fra Christiansborg, at han er blevet beskyldt for at nedprioritere udvidelsen af E45 ved at kæmpe for Hærvejsmotorvejen:
- Intet er mere forkert. Jeg er meget opmærksom på de trafikale trængsler på E45 fra Aarhus nord og sydpå. Jeg har selv beset motorvejen midt i myldretiden, ligesom jeg ofte kører på strækningen. Det er Venstres klare mål at få afhjulpet den eksisterende trængsel snarest muligt ved inddragelse af nødsporene i myldretiden. Der er også behov for permanent udvidelse af de mest belastede strækninger, siger Kriatian Pihl Loerntzen.
Mest effekt
Han understreger dog, at "udvidelse af E45 gør det ikke alene":
- Vi skal tænke langsigtet og helhedsorienteret, så vi får mest mulig effekt for pengene - og en varig holdbar løsning. Dels vil Vejlefjordbroen altid udgøre en flaskehals. Dels er der behov for en kortere korridor ned gennem det centrale Jylland, så vi styrker virksomhedernes konkurrenceevne samtidig med, at vi fremtidssikrer den voksende transittrafik mellem Tyskland og Norge, fortsætter Venstres transportordfører, der understreger, at en sådan helhedsorienteret plan består af følgende elementer:
- Udvidelse af kapaciteten på særligt belastede strækninger på E45 snarest muligt, ved blandt andet at inddrage nødspor i myldretiden.
- Etapevis anlæggelse frem mod 2030 af en jysk parallelmotorvej - Hærvejsmotorvejen, der aflaster E45 og Vejlefjordbroen varigt samt sikrer markant kortere transportvej ned gennem Jylland.
- Varig udvidelse af de mest trafikbelastede strækninger på E45 frem mod 2030 som led i helhedsplanen.
- Anlæggelse af Den 3. Limfjordsforbindelse med henblik på fremsikring af kapaciteten til Vendsyssel og Norge.
- Anlæggelse af en dobbeltsporet jernbane mellem Tinglev og Padborg.
Varig sikring af kapacitet
Beregninger viser ifølge Kristian Puihl Lorentzen et højt samfundsøkonomisk afkast ved en parallelmotorvej, hvor der frem mod 2018 skal udformes et detaljeret beslutningsgrundlag. Han peger på, at analysen af de mulige linjeføringer er igangsat:
- Når helhedsplanen er gennemført frem mod 2030, har vi varigt sikret kapaciteten i Den Jyske Transportkorridor, der skal betjene 70 procent af industriproduktionen i Danmark. Planen skal koordineres med Tyskland, så der kommer sammenhæng i den samlede korridor. Det er således misvisende, når Venstre og mit navn bliver nævnt i sammenhæng med lav prioritering af E45. Tværtimod vil ovennævnte helhedsplan indebære en fremtidssikring af transportkapaciteten, ikke mindst i Østjylland, der med den nuværende infrastruktur belastes med meget "uvedkommende" transittrafik, der slet ikke har ærinde i Østjylland, slutter Kristian Pihl Lorentzen.