Første spadestik til fremtidens jernbane
Politik | Af Torben Jastram |
Transportminister Magnus Heunicke tager i dag første spadestik til de fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter i forbindelse med det kommende anlægsarbejde med udbygning af Ringsted-Femern Banen.
Arbejdet med at hæve 18 vejbærende broer på Lolland og Falster igangsættes i dag af Transportministeren. Dermed er Banedanmarks første synlige aktiviteter i gang med et af de største anlægsprojekter på den danske jernbane i mange år.
Udbygningen og fornyelsen af Ringsted-Femern Banen omfatter anlæggelse af et ekstra spor mellem Vordingborg og Holeby - på nær Storstrømsbroen - hvor banen kobles på den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, hastighedsopgradering fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t, samt elektrificering af hele strækningen mellem Ringsted og Holeby og nye signaler på hele banen.
- Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen vil give togpassagererne på Sydsjælland og Lolland-Falster en kortere og mere attraktiv togrejse. Det vil gøre området mere attraktivt at bosætte sig i og styrke den regionale udvikling. Samtidig er Ringsted-Femern Banen central for udviklingen af det fremtidige europæiske transportsystem, siger Transportminister Magnus Heunicke.
Fremrykkede aktiviteter
Et forslag til anlægslov forventes fremsat omkring årsskiftet, og det forventes at kunne være vedtaget inden sommer. I forbindelse med regeringens vækstpakke fra marts 2013 er Banedanmark gået i gang med fremrykkede aktiviteter. Det gælder blandt andet opgradering af 18 vejbærende broer på Lolland og Falster.
Banedanmark skal derudover forlænge en perron på Vordingborg Station og facadeisolere op mod 1700 boliger på hele strækningen mellem Ringsted og Holeby, inden de store anlægsarbejder går i jorden, når en anlægslov for Femern Bælt-forbindelsen og de danske landanlæg er vedtaget af Folketinget.