Han giver den digitale verden fysisk form
Arkitektur | Af Leo Gullbring, Lund |
Portræt: Jürgen Mayer H er et bevis på, at et lille arkitektkontor også kan være stort. Metropol Parasol i Sevilla er verdens største trækonstruktion, offentlig plads og landskab samlet i et. Han interesserer sig meget for, hvordan den digitale verden kan få fysisk form.
Jürgen Mayer er et af Tyskland mest almindelige navne, og med mellemnavnet tilføjet som et H, gør Jürgen det endnu mere ordinært, som om han havde fået nok af alle stjernearkitekterne.
Han understreger, at alle projekter der går gennem det 15 mand store kontor, er kollektivt producerede. Hans arkitektur minder da også om renæssancens begær for alle typer af udtryk. Ikke så mærkeligt, da halvdelen af hans medarbejdere har en kunstnerisk baggrund.
- Vi skelner ikke mellem kunst og arkitektur. For os handler begge dele om, hvordan vores kroppe kommunikerer i rummet, og hvordan kunst relaterer til teknik og natur. Oftest resulterer det i arkitektur, men vi laver også installationer, skulpturer, design og udforsker nye medier. Alt handler om at vise mulighederne inden for ruminstallationer.
Danfoss Universe
Ikke at skitsere et projekt sønder og sammen med tekniske detaljer kan unægteligt give kvalitet. Danfoss Universe ved Nordborg ser ud som et tredimensionelt nonfigurativt stykke graffiti i megastørrelse. På nært hold synes ingen samlinger eller overgange at påvirke eller forstyrre. Udtrykket er præcist og sammenhængende.
I dag listes de to bygninger som nogle af verdens syv vidundere i rejseguiderne. Her er det Mayerske credo synligt. En fascination af hvordan kultur og teknik kan mødes og blive et - et af halvfjerdserarkitekturens uopfyldte løfter.
Skulpturer
- For mig er arkitektur store skulpturer. Og arkitektur bliver kun mere komplekst af, at regler, kunder, politik og lignende indblandes. Det er et kompromisets kunst. Samtidig er reaktionerne mere direkte, når flere mennesker er involverede. Det interessante er, at du skaber en helt anderledes debat og får forskellige reaktioner, siger han.
Selvom arkitekturen i Danfoss Universe forekommer at være rent grafisk, så antydes her en søgen efter en ny type af materialitet, som relaterer sig til informationsteknik og digitale virtuelle verdener.
Jürgen Mayer gør plads på frokostbordet til en stor og tyk bog fyldt med grafiske mønstre, som han har samlet gennem årene. Et af disse så man under den seneste møbelmesse i Milano sidste år. En 50 meter lang måtte fyldt med tredimensionelle elementer med samme mystiske mønster.
Han forklarer, at det såkaldt DPP (Data Protection Pattern) fra begyndelsen af 1900 tallet kunne skjule personlige oplysninger som eksempelvis værdien af en forsendelse med bogstaver og numre, som lægges til de i forvejen skrevne i kuverten og følgesedlen. Et privat indhold, som drukner i et hav af tal, virker som tilfældige fejl, men venter kun på at blive dechifreret.
Strategiske metaforer
Mønstre kan ses som en strategisk metafor, som skiller inde fra ude, privat fra offentlig. Der findes en verden af grafiske elementer, som ingen rigtigt ved, hvornår opstod. Selv antager jeg, at det var i slutningen af 1800-tallet, med kulpapiret, som tillod os at skabe både originaler og kopier på en og samme gang. Den inspiration var tydeligere i vores tidligere værker, men den er stadig relevant.
Her findes også en anden dimension i, hvordan det moderne samfunds teknik slører og tydeliggør klare hierarkier. Informationssamfundet gør, at magtforholdene i stigende grad er vanskelige at læse og sætter spørgsmålstegn ved arkitekturens rolle i den digitale verden. Her findes en reel interesse for det postindustrielles forskellige muligheder, uden at den skal give afkald på arkitekturen som sanseligt manifest. Arkitekturen bliver til en aktiverende grænseflade, hvor både arkitekter og brugere mødes.
- Vi arbejder med en ide om en fremtid, som måske aldrig kommer til at indtræffe eller overhovedet bliver mulig, mens de fleste arkitekter arbejder med en fortid, som aldrig fandt sted. Hvis du virkelig vil skabe noget tidløst, så skal arkitekturen fange noget særskilt i tidsånden og tage fat i kulturelle hændelser, fastslår han.
Se mere om Jürgen Mayers projekter i tabletudgaven af Dagens Byggeri, der kan downloades gratis kl. 16 mandag eftermiddag.