Kun 160 "Park & Ride" pladser ved letbane
Politik | Af Dan Bjerring |
Parker & Rejs anlæg indgår ikke i anlægsloven, men Aarhus Kommune forenter et anlæg med 160 parkeringspladser.
I forbindelse med planlægningen af letbanen ved Aarhus, hvor staten yder medfinansiering, var det med udgangspunkt i erfaringer fra blandt andet Tyskland hensigten at sikre gode muligheder for de mange pendlende bilisters anvendelse af letbanen ved etablering af parkeringsanlæg ved eksempelvis Lisbjerg Syd.
Problemet er imidlertid, at der ikke indgår sådanne anlæg i anlægsloven.
Handlingsplan
På den baggrund beder Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre transportminister Magus Heunicke (S) oplyse, hvilke parkeringsanlæg, der bliver etableret i forbindelse med anlæggelse af letbanen, og hvilken kapacitet og servicefunktioner, der knytter sig til de påtænkte anlæg?
Men ministeren slår fast, at Parker og Rejs anlæg "indgår ikke i anlægsloven og derfor ikke er en del af det anlægsprojekt, som staten medvirker til":
- Aarhus Kommune har oplyst, at man i øjeblikket er i færd med at udarbejde en handlingsplan for etablering af blandt andet Parker & Rejs anlæg. Kommunen har desuden oplyst, at der stiles efter at finde finansiering, således at et Parker & Rejs-anlæg ved Lisbjerg Syd - eller eventuelt en første etape med 160 parkeringspladser og en større cykelparkering - kan etableres med ibrugtagning i 2017 samtidig med letbanen, oplyser transportministeren.
Den mere præcise dimensionering og afklaring af servicefunktioner sker i forhold til, at der skabes klarhed om finansieringsmulighederne.