Rådgivere undgår Berlins mareridtsprojekt
Erhverv | Af Torben Jastram |
Berlin Brandenburger Flughafen var et prestigeprojekt, men etableringen af byens kommende storlufthavn har efterhånden udviklet sig til en skandale, som ingen rådgivende ingeniører har lyst til at binde an med - trods en budgetteret ordresum på en kvart milliard kroner.
Oprindeligt var Berlins nye storlufthavn, Berlin Brandenburger Flughafen, sat til åbning i foråret 2012, men den ene forsinkelse efter den anden har ændret projektet til en vaskeægte skandale.
Efter fyringen af den virksomhed, der oprindelig varetog planlægningen, har forskellige forsinkelser ramt projektet uafbrudt.
Derfor har selskabet bag lufthavnen via EU-udbud forsøgt at hyre en ny rådgivende ingeniør til at overtage opgaven.
Men trods en ordresum på 32,6 millioner euro har ingen kvalificerede rådgivende ingeniør-koncern lagt billet ind på opgaven. Det skriver det norske magasin, Teknisk Ukeblad.
Fem-seks års forsinkelse
Blot to uger før den planlagte åbning i 2012 indrømmede byggeledelsen, at man var meget langt fra at kunne nå målet. Siden er åbningen udskudt adskillige gange - senest til 2015.
Men med de nye problemer med at skaffe en kvalificeret rådgiver kan åbningen få endnu længere udsigter - højst sandsynligt 2017 eller 2018.
Alternative formål
Byggeriet har to gange i år været anvendt til andre formål. Først et motionsløb, Berlin Airport Run, og senest en sommerkoncert med den tyske opera med 1.800 publikummer.
Lufthavnsdirektøren fortæller dog, at koncerten var en engangsforteelse, terminalen skal bruges af flypassagerer og ikke koncertgæster.
Lufthavnsselskabet vil nu forsøge sig med endnu et udbud.