Nu skal der styr på metroens arbejdsmiljø
Politik | Af Dan Bjerring |
Der er nu hele fem fuldtidsansatte i Arbejdstilsynet, der skal holde øje med overholdelsen af sikkerheden i det københavnske metrobyggeri.
Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) kalder det "uacceptabelt", at Danmarks største offentlige anlægsbyggeri - den københavnske metro - har vedvarende og alvorlige problemer med arbejdsmiljøet.
Hun understreger i et svar til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, at man skal kunne gå på arbejde uden at sætte liv og helbred på spil:
- Det er arbejdsgiverne og bygherren, der har ansvaret for, at arbejdsmiljøet er i orden på byggeriet. Jeg har kunnet konstatere, at der fortsat er store problemer med arbejdsmiljøet på metrobyggeriet, hvorfor jeg i maj 2014 bad Arbejdstilsynet opruste sit tilsyn med byggeriet yderligere. Jeg forventer, at aktørerne på metrobyggeriet nu vil få rettet op på forholdene, skriver ministeren.
Fulgt tæt
Det fremgår videre, at Arbejdstilsynet har fulgt metrobyggeriet tæt i løbet af hele byggeprocessen, og at metrobyggeriet er "et stort og komplekst byggeri, som omfatter mange aktører, hvilket øger risikoen for arbejdsmiljøproblemer".
Det er samtidig Arbejdstilsynets vurdering, at man på metrobyggeriet ikke har prioriteret arbejdsmiljøarbejdet tilstrækkelig højt, især i forhold til koordinering og planlægning af arbejdet, og at det kan være én af forklaringerne på det høje antal arbejdsulykker.
Det er dog ikke muligt for Arbejdstilsynet at sammenligne frekvensen af alvorlige ulykker på specifikke byggerier, men det kan ses af tallene, at antallet af reaktioner til metrobyggeriet er steget.
Dårligere end forventet
Frem til 24. juli i år har Arbejdstilsynet samlet givet 446 reaktioner til aktører på metrobyggeriet. Heraf 12 forbud, 385 strakspåbud og 49 påbud. I 2011 gav Arbejdstilsynet 12 reaktioner, i 2012 gav Arbejdstilsynet 99 reaktioner, i 2013 blev der afgivet 127 reaktioner og i de første 7 måneder af 2014 har Arbejdstilsynet givet 209:
- Det vurderes, at arbejdsmiljøet på metrobyggeriet er dårligere, end man kan forvente af et byggeri af denne størrelse, lyder konklusionen.
Arbejdstilsynet har bedt politiet om at rejse tiltale i 43 sager for overtrædelse af Arbejdsmiljøloven, hvoraf ti sager er afsluttet med virksomhedens accept af bøde. Desuden har Arbejdstilsynet bedt politiet om at rejse tiltale for manglende anmeldelse til RUT-registret i fem sager, hvoraf tre sager er afsluttet med virksomhedens accept af bøde.
Farlig borefase
Arbejdstilsynet intensiverede i forbindelse med, at metrobyggeriet gik ind i den farlige borefase tilsynet ved at øge bemandingen fra to til tre årsværk, der udelukkende beskæftigede sig med tilsyn med metrobyggeriet. Det har resulteret i endnu flere påbud på metrobyggeriets 21 byggepladser.
Arbejdstilsynet har blandt andet kunnet konkludere, at løsninger på arbejdsmiljøproblemer ikke bliver spredt til forskellige byggepladser og entreprenører.
Det betyder, at Arbejdstilsynet oplever de samme sikkerhedsproblemer på byggepladser, som allerede er løst på andre byggepladser.
Derfor er Arbejdstilsynets indsats nu øget fra tre til fem årsværk, der arbejder på fuld tid med metrobyggeriet, oplyser ministeren til udvalget.