Hovedentreprenører tryner deres underentreprenører
Politik | Af Dan Bjerring |
Store virksomheder misbruger deres styrke i forhold til mindre underentreprenører til at kræve urimeligt lange kredittider.
I forbindelse med den seneste udgave af Danske Malermestres konjunkturanalyse er der også spurgt ind til, hvilke betalingsfrister, malermestrene udsættes for.
Det har ikke mindst betydning for virksomhedernes likviditet, at betalingen for udført arbejde falder hurtigt, men her ser det ikke så godt ud, idet mange af kunderne kræver længere betalingsfrister.
Og det gælder ifølge Danske Malermestres direktør Ole Draborg især større virksomheder, som forlanger betalingsfrister på helt op til "løbende måned plus 90 dage" - altså op til reelt fire måneders frist.
I den periode skal malermesteren, som er den svage part i forholdet, betale lønninger, skat og moms for det udførte arbejde og altså reelt finansiere den store virksomheds kassekredit.
- Det er en voldsom belastning af de mindre virksomheders likviditet, siger Ole Draborg til Dagens Byggeri.
Klapper hælene i
Han understreger, at de mindre virksomheder ikke har meget andet at gøre end at "klappe hælene i" og gøre, hvad der bliver sagt, hvis de vil bevare kunderne:
- Tendensen med krav om lange kreditter har udviklet sig blandt store og velrenommerede virksomheder til at være ret almindeligt. Det er totalt urimeligt. En stor virksomhed må alt andet lige forventes at kunne låne penge billigere end den mindre virksomhed. Men i stedet låner de penge hos de små virksomheder, der må betale en høj rente på deres kassekredit. Vi må så erkende, at de store virksomheder er gode betalere, der betaler til tiden, når de fire måneder er gået. Der er desværre også stigende tendens til, at der er kommuner, der stiller krav om længere betalingsfrister, forklarer Ole Draborg.
Markant forringelse
Samtidig har Danske Malermestre så undersøgt, om kunderne generelt betaler til tiden, og der erkender Ole Draborg, at det ikke ser godt ud.
Inden for det seneste år er sket en markant forringelse i andre byggevirksomheders overholdelse af betalingsfrister, idet 37 procent af virksomhederne oplever, at kunder inden for byggeriet er blevet dårligere til at overholde betalingsfristerne.
Der er dog virksomheder, der oplever, at offentlige kunder generelt betaler, som det passer dem, uden hensyn til virksomhedens betalingsfrister.
Håndværkerfradraget
I øvrigt viser konjunkturanalysen, at det står skidt til med omsætningen i malerfaget, der kun steg i seks procent af virksomhederne i årets første halvdel. Optimismen boblede ellers i begyndelsen af året, hvor 20 procent af virksomhederne forventede stigende omsætning i 1. halvår. Samtidig viser tallene, at ledigheden i 2014 generelt ligger cirka ét procentpoint under ledigheden i 2013:
- Så længe, der ikke kommer gang i det private forbrug har væksten lange udsigter. Vi kommer i andet halvår til at se vækst, idet mange vil gøre brug af håndværkerfradraget, inden det ophører helt. Er der et fag, som virkelig har haft gavn af håndværkerfradraget, er det malerne. Det er tydeligt blandt vores medlemmer. Vi har tidligere lavet en undersøgelse, der viser, at ti procent af omsætningen hos vore medlemmer kommer fra BoligJobordningen. Den ordning betyder meget for dansk økonomi og bør fortsætte, siger Danske Malermestres direktør til Dagens Byggeri.