Flaskehals lurer på den anden side af Femern Bælt
Politik | Af Niels Johan Juel Jensen |
Femernsundbroen, der forbinder Femern med det tyske fastland, vil på sigt ikke være gearet til den øgede trafik som følge af den kommende Femern-forbindelse, lyder kritikken fra lokale politikere.
Forberedelserne til Femern-forbindelsen er allerede godt i gang, og i Danmark lægges der meget energi og engagement i, at trafikken mellem Danmark og Tyskland bliver optimeret bedst muligt - hvilket blandt andet kommer til udtryk i planerne om en ny Storstrømsbro.
På den tyske side af Femern Bælt, i delstaten Slesvig-Holsten, er der imidlertid opstået en vis utilfredshed med den tyske prioritering af Femernprojektet. Det lokale trafikministerium advarer således regeringen i Berlin om, at hvis der ikke bliver gjort noget ved Femernsundbro, som forbinder øen Femern med det tyske fastland, vil der opstå en flaskehals. Det skriver Berlingske, som har været i kontakt med Slesvig-Holstens trafikministerium.
Sovet i timen
Problemet er, at broen kun har ét spor i hver retning, ligesom der kun er ét jernbanespor.
- Det betyder flaskehals. I begyndelsen ikke højdramatisk. Men ifølge prognoserne vil trafikken stige, og så må man have et svar. Det kan jo ikke passe, at vi sender trafikken fra Danmark eller den sydfra mod nord ind i en flaskehals, siger Harald Hase, pressetalsmand i ministeriet, til Berlingske.
Slesvig-Holstens trafikminister, Reinhard Meyer fra SPD, har beskyldt regeringen i Berlin for at have sovet i timen, men han fremhæver også, at forbundsstatens nye trafikminister er begyndt at vågne op.
Af løsningsforslag nævnes både en helt ny bro eller alternativt en ny jernbanebro, som så giver plads til ekstra biltrafik på den eksisterende.
Halvhjertet tilgang
Berlingske har også været i kontakt med Flemming Meyer, der er formand for det danske mindretals parti SSV, og som sidder i regering med SPD i Slesvig-Holsten. Han fortæller, at tyskerne generelt er gået mere halvhjertet ind i projektet, fordi Danmark står for hovedbyggeriet.
- Jeg kan kun give minister Meyer ret. Man har ventet alt for længe. Berlin har lavet en statskontrakt med Danmark om Femern-bælt, og så er man også forpligtet, efter vores mening, til at sørge for alt det, der hører med så som en fornuftig indlandsforbindelse. Det er man nødt til at sætte i gang. Der har man sovet i timen. Ingen kan fortælle mig, at man ikke var klar over, at Femernsundbroen vil være et problem, siger han blandt andet til avisen.
I den forbindelse skal det dog nævnes, at Femern A/S har fået lavet sine trafikprognoser med den nuværende bro, og at de generelt ikke vil blande sig, da broen er et tysk anliggende.