Enhedslisten: Metroskandaler skal have konsekvens for Femernprojekt
Politik | Af Dan Bjerring |
Metroledelsen har ifølge Henning Hyllested (EL) været "håbløst amatøragtig," og der skal "ryddes op på direktionsgangen."
Rød smiley til arbejdsmiljøet. Ulovlig udenlandsk arbejdskraft. Underbetalt udenlandsk arbejdskraft. Manglende overholdelse af aftaler om lærlinge. Overskridelse af miljølovgivningen. Og senest svindel med skat.
Skandalerne står i kø ved det københavnske metrocityringprojekt, og det skal have konsekvenser for anlægget af den kommende Femern Bælt forbindelse, hvis det står til Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested:
- Det SKAL have konsekvenser for Femernbyggeriet. Den københavnske metro sejler rundt. Der er ikke styr på noget som helst. Det skal ikke gentage sig. Jeg har tidligere stillet spørgsmål til Femernbyggeriet omkring arbejdsklausuler, men nu skal vi også være opmærksomme på alle de problemer, som metrobyggeriet har afdækket, siger Henning Hyllested til Dagens Byggeri.
Kædesansvar
Henning Hyllested peger på, at der også ved Femernforbindelsen vil være udenlandske firmaer involveret, og at der derfor "nemt kan opstå de samme problemer" som ved metrobyggeriet:
- Metrobyggeriet aktualiserer, at vi skal have kædeansvar på plads i forhold til Femernprojektet. Så har vi nogle hovedentreprenører - forhåbentlig danske - man kan gøre ansvarlig, og som hænger på regningen, hvis der ikke er orden i tingene. Havde man haft kædeansvar, havde det løst mange af problemerne ved metrobyggeriet, fortsætter Henning Hyllested.
Uprofessionel ledelse
Han er dog ikke i tvivl om, at en stor del af problemerne med metrobyggeriet skyldes uprofessionel ledelse:
- Derfor har Enhedslisten opfordret Magnus Heunicke til at fyre på direktionsgangen. Det, der er foregået, er håbløst amatøragtigt. Det er uden styring og kontrol, hvad også Rigsrevisionen har påtalt. Man har den elendige konstruktion, at de store projekter udskilles i en form for selskab.
- Direktøren for metroprojektet kom fra en stilling i København økonomiforvaltning. Hvad ved han om store byggeprojekter? Bestyrelsesformand er Henning Christoffersen. Det er jo ikke folk, der ved noget om det, de har med at gøre. Netop fordi, de er politisk valgte, har de ikke forstået, at de har til opgave at kontrollere ejerselskabet - staten og Københavns Kommune. Derfor går det galt, slutter Henning Hyllested, der kræver, at transportminister Magnus Heunicke "rydder op" på direktionsgangen i metrobyggeriet, og at ministeren fremadrettet sikrer, at historien ikke gentager sig på Femernbyggeriet.