Venstre: Uberettiget kritik af Femern-økonomi
Politik | Af Dan Bjerring |
Kristian Pihl Lorentzen understreger, at skatteyderne ikke kommer til at betale en krone til Femern-forbindelsen.
Den tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen, har offentligt kritiseret Femern-projektet for at hvile på et økonomisk usikkert grundlag, som medfører en stor efterregning til vores efterkommere. Han peger blandt andet på trafikprognoser, der er urealistisk optimistiske.
Men den kritik afviser Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen:
- Denne kritik er uberettiget. De beregninger, vi har, viser klart, at skatteyderne ikke kommer til at betale en krone til Femern-forbindelsen. Der er lavet nogle meget forsigtige og konservative beregninger for hele det økonomiske grundlag, og der er en robust økonomi i projektet, skriver Kristian Pihl Lorentzen i sit nyhedsbrev.
Han mener i stedet, at det hovedsageligt er tyskerne og svenskerne, der kommer til at betale regningen for Femernbælt projektet:
Regnes igennem igen
- Og så selvfølgelig de danskere, som kører over bæltet, hvad enten det er personbiler eller lastbiler. Så jeg kan ikke nikke genkendende til kritikken. I Venstre forventer vi, at den 19 kilometer lange tunnel under Femern Bælt vil bidrage markant til Danmarks samlede samfundsøkonomi. Vi vil snart få beregningerne efterprøvet, når Folketinget om et år skal vedtage anlægsloven til Femern-forbindelsen. Så får vi regnet det hele igennem én gang til - plus at vi så har nogle helt faste priser for, hvad det koster at bygge forbindelsen. Der kommer vi på sikker grund, så jeg er slet ikke nervøs for økonomien i Femern-projektet, siger Venstres trafikordfører.
Byggeriet af tunnelen kan påbegyndes, når Folketinget endeligt har vedtaget anlægsloven. Det blev i 2011 besluttet at lave forbindelsen som en tunnel under Femern Bælt frem for en bro.