Nu er det vejenes tur
Politik | Af Dan Bjerring |
Efter at have løst nogle gordiske trafikknuder med blandt andet fordyrede letbaner er transportministeren nu parat til forhandlinger om vejinvesteringer.
Transportminister Magnus Heunicke (S) slog, da Dagens Byggeri mødte ham på Bornholm, fast, at han er godt tilfreds med, at det er lykkedes at skabe grundlag for, at letbanen i Aarhus kan gennemføres, selv om den er rendt ind i økonomiske problemer:
- Der gives ikke flere penge til letbanen i Aarhus end til lignende projekter andre steder i landet. De får 47 procent i statslig støtte. Det er det samme som til letbanen i Odense. Projektet var desværre blevet fordyret, og derfor stod vi over for en bunden opgave. Jeg har knoklet for at få Aarhus til at skære ned på projektet, men på et tidspunkt måtte vi konstatere, at det ikke kunne skæres længere ned. Nu har vi alle regningerne på bordet, og så måtte vi finde de penge, der skal til, sagde Magnus Heuicke til Dagens Byggeri.
Stor drejebog
Direkte adspurgt, om der er flere trafikprojekter i støbeskeen, sagde ministeren:
- Vi mangler fortsat en del forhandlinger, men letbanen i Aarhus var en vigtig milepæl. Tingene hænger sammen i trafikinvesteringerne, og her havde vi en bunden opgave, ligesom med metroafgreningen i København. Nu kan jeg så gå videre med min store drejebog, og her udestår meget vanskelige forhandlinger om investeringer i vejene. Der er mange projekter med en rigtig god forrentning, og ifølge vores vækstudspil prioriterer vi de projekter, der har den bedste samfundsmæssige forrentning. Hvilke veje det er, må forhandlingerne vise, men jeg appellerer til, at vi lever op til de råd, som Produktivitetskommissionen har anbefalet - at investere hvor det giver mest effekt og hvor der er størst trafikale behov, slutter Magnus Heunicke.