Rockwool åbner fabrik i USA

Rockwool koncernen åbner i denne uge virksomhedens første fabrik i USA. Den nyopførte fabrik skal sikre, at isoleringskoncernen kan imødekomme den stigende efterspørgsel på stenuldsprodukter på et af verdens største markeder for isoleringsmaterialer.
Rockwool koncernens nordamerikanske datterselskab, Roxul Inc., har på det seneste oplevet så stor efterspørgsel, at de har været nødt til at importere sine stenuldsprodukter fra Rockwool fabrikkerne i Europa. Foto: Brian Craig.
Rockwool koncernens nordamerikanske datterselskab, Roxul Inc., har på det seneste oplevet så stor efterspørgsel, at de har været nødt til at importere sine stenuldsprodukter fra Rockwool fabrikkerne i Europa. Foto: Brian Craig.

På et 40 hektar stort område i Marshall County i Mississippi har Rockwool koncernen over det seneste år arbejdet på højtryk for at færdiggøre sin første produktionsfabrik i USA. Første spadestik til byggeriet blev taget den 8. maj 2013, og i denne uge slår stenuldsproducenten så dørene op til den 56.000 kvadratmeter store fabrik, som forventes at beskæftige 150 medarbejdere og årligt levere mere end 100.000 tons stenuldsisolering til det nordamerikanske marked.

– Med den nye fabrik vil vi kunne øge vores salg af isoleringsprodukter i USA. Vi har oplevet tocifrede vækstrater på det nordamerikanske marked gennem de seneste år, og der er fortsat et betydeligt potentiale for vækst i markedet, der hovedsageligt er domineret af glasfiber- og skumplastprodukter, siger Trent Ogilvie, som er administrerende direktør for Rockwool koncernens datterselskab i Nordamerika, Roxul Inc., der på det seneste har oplevet så stor en efterspørgsel, at virksomheden har måttet importere fra Rockwool fabrikkerne i Europa.

Sydstatsplacering skaber vækstmuligheder

De solide resultater i Nordamerika stammer blandt andet fra det amerikanske gør-det-selv-marked gennem salg i store byggevarekæder. Her har Roxul Inc. siden sidste år har solgt sine stenuldsprodukter via 700 Home Depots og 880 Lowe’s forretninger i 35 stater i USA.

Det er dog ikke kun på det amerikanske gør-det-selv-marked, at der er potentiale for vækst. Med den nyetablerede amerikanske fabrik øger Rockwool koncernen også sin salgsindsats over for staterne i det sydlige USA og Mexico. Der er blandt andet et stort marked for salg af teknisk isolering til raffinaderier og off-shore virksomheder ved den mexicanske golf, ligesom mange industrivirksomheder – eksempelvis flere globale bilfabrikanter – har placeret deres fabriksanlæg i sydstaterne, hvilket giver vækstmuligheder inden for tagisolering og klimaskærmsløsninger. Den nye beliggenhed i Mississippi skal således bidrage til at udbrede den geografiske rækkevidde og øge kendskabet til Rockwool produkter i byggebranchen i denne region.

Rockwool koncernen har allerede to produktionsfabrikker i Canada, der åbnede i 1988 og 1999.

Relateret indhold