Colas får afslag på en miljørigtig produktion
Politik | Af Dan Bjerring |
Asfaltproducent vil gerne bygge nyt og mindre forurenende produktionsanlæg i stedet for det allerede eksisterende anlæg ved Holbæk, men det afvises af myndighederne.
Colas vil udskifte et gammelt produktionsanlæg i Undløse ved Holbæk med et nyt, moderne og mindre forurenende anlæg.
Det nye produktionsanlæg skal ligge på den eksisterende grund og vil være af samme størrelse som det nuværende anlæg. Alligevel har miljømyndighederne vendt tommelen nedad og sagt nej til, at Colas kan foretage udskiftningen. Det virker uforståeligt for Colas administrerende direktør Hans Oluf Krog, der også er formand for Asfaltindustrien:
- Vi har fuld tilladelse til at producere på det eksisterende anlæg, men vi vil gerne erstatte det med et mere moderne, der blandt andet er mere miljørigtigt, fordi vi kan anvende mere genbrugsasfalt i produktionen. Det kan ikke betale sig at reparere på det gamle anlæg, der er ved at falde fra hinanden. Vi vil ikke udvide vores produktionstilladelse, men køre under samme vilkår - blot mere miljørigtigt, fortæller Hans Oluf Krog til Dagens Byggeri.
Lapperier
Han understreger, at Colas kan "lappe sig igennem", men det vil være meget dyrere end at bygge et nyt og mere energieffektivt anlæg:
- Det nye anlæg er mere energivenligt og mere "grønt". Problemet er, at en meget stor del af Holbæk Kommune er udlagt som OSD-områder (Område med Særlige Drikkevandsinteresser), men vi kommer jo ikke til at forurene mere med en ny fabrik. Tvært imod. Der vil være tale om en investering på mindst 15-20 millioner kroner, så det vil også skabe nogle arbejdspladser inden for byggesektoren, siger Hans Oluf Krog, som desuden peger på, at Colas har en del lokal arbejdskraft.
Afvisning
Miljøminister Kirsten Brosbøl(S) afviser at gøre noget ved sagen og henholder sig til Naturstyrelsens afgørelse:
- Naturstyrelsen har lagt til grund, at der er tale om et eksisterende asfaltværk ved Undløse i Holbæk Kommune, som ønsker at etablere en helt ny fabrik i området, der kan erstatte den eksisterende. Projektet har et omfang, der efter Holbæk Kommunes vurdering er lokalplanpligtigt. Der er tale om en eksisterende virksomhed, som hidtil har foretaget udvidelse og udbygning alene på baggrund af landzone- og byggetilladelser, skriver ministeren i et svar til Jacob Jensen (V), der næsten er nabo til asfaltfabrikken.
Nationale interesser
Holbæk Kommune udlagde i sit oprindelige forslag til Kommuneplan 2013 en ny ramme på cirka 6,3 hektar for det eksisterende asfaltværk, der ville muliggøre en væsentlig udvidelse af værket.
Men værket ligger i landzone og OSD-område. Derfor finder Naturstyrelsen, at et værk af den størrelse vil være "i strid med de nationale interesser", herunder om dels at undgå spredt bebyggelse i det åbne land, dels at sikre en klar grænse mellem by og land:
- Et anlæg af denne størrelse og type skal der derfor planlægges for i - eller i direkte tilknytning til - eksisterende bymæssig bebyggelse i byzone, for eksempel i allerede udlagte erhvervsområder, skriver ministeren til Jacob Jensen, og hun slutter:
- Det var således den betydelige udvidelse af virksomheden i landzone og ikke omlægningen til mere miljøvenlig produktion, der ligger bag Naturstyrelsens indsigelse.
Urimeligt
Jacob Jensen kalder svaret "firkantet og urimeligt" og peger på, at regeringen på den ene side gerne vil skabe vækst, mens man på den anden side forhindrer en tocifret millioninvestering i en mere miljørigtig fabrik:
- Man kører efter nogle rigide regler fra 1970'erne, fra en tid hvor man brugte tjære i asfalten. Det gør man ikke længere, og Colas vil nu skabe en mere miljørigtig produktion. Miljøministeren bør gå ind i sagen af hensyn til både naturen og investeringsmulighederne. Naturstyrelsen har afvist projektet uden at komme ud og kigge på den konkrete sag, og derfor vil jeg stille en række uddybende spørgsmål i sagen, siger Jacob Jensen til Dagens Byggeri.