Ja til Københavnertunnel
Politik | Af Dan Bjerring |
Det fremgår af den nye metroftale, at Københavns Kommune træffer beslutning om at anlægge en Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten til en forventet pris af 2,1 milliarder kroner.
Der er glæde i den såkaldte "Københavnertunnelgruppe" over beslutningen om at anlægge en metrolinie til Sydhavn og Nordhavn i hovedstaden.
For aftalen indebærer nemlig ikke alene metrolinier, men også at anden etape af den københavnske havnetunnel nu bliver en realitet.
Det fortæller Havnetunnelgruppens koordinator, cheføkonom Bo Sandberg fra Dansk Byggeri:
- Det er uhyre positivt - men også bydende nødvendigt - at det nu formelt er besluttet, at det igangværende byggeri af Nordhavnsvej skal føres videre ud til selve Nordhavn, så vejen dermed kommer til at leve op til sit navn, siger Bo Sandberg.
Københavnertunnelgruppen blev i 2005 dannet med det formål at få etableret en østgående havnetunnel, der leder store dele af trafikken uden om det indre København - en slags trafikal bypass-operation.
Kun gå for langsomt
I den nye aftale mellem Københavns Kommune og regeringen aftales det, at Københavns Kommune vil træffe beslutning om at anlægge et tilkoblingsanlæg til Nordhavnsvej og en Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten, som samlet forventes at koste 2,1 milliarder kroner.
Tilkoblingsanlægget gennemføres i 2014-2016, mens Nordhavnstunnellen anlægges senere i lyset af byudviklingen i Nordhavnen.
- Det kan kun gå for langsomt med at komme videre med havnetunnellen. Hvis ikke Nordhavnsvej bringes videre fra Kalkbrænderihavnsgade til selve Nordhavn, vil trængslen blot flytte fra Hans Knudsens Plads til krydset ved Sundkrogsgade eller Folke Bernadottes Allé ved Østerport Station, og det er jo langt fra optimalt, siger Bo Sandberg.
Vent ikke
Københavnertunnelgruppen anbefaler, at man gennemfører den nu princip-aftalte Nordhavnstunnel umiddelbart efter tilkoblingsanlægget er færdigt og ikke afventer til en endnu større udbygning af Nordhavnsbydelen.
- Det kan kun gå for langsomt med at få havnetunnellen ført videre til Nordhavn og derfra under vandet til Refshaleøen og videre ud under Amager for til sidst at ramme Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen, så man kan få ledt den gennemkørende trafik udenom København, slutter Bo Sandberg.