Broforstærkning rammer vej- og banevedligeholdelse
Politik | Af Dan Bjerring |
Usikkerhed om prisen for at forstærke den gamle Lillebæltsbros fundamenter. Projektets totaludgift på 136 millioner kroner er foretaget ud fra et kvalificeret skøn.
Transportminister Magnus Heunicke (S) har nu fået grønt lys i Folketingets Finansudvalg til at finansiere Banedanmarks forstærkning af funderingen rundt om den gamle Lillebæltsbros piller.
Ifølge det såkaldte "aktstykke" holder den oprindelige pris på 136 millioner kroner, og det er inklusive ti procent i korrektionstillæg.
Som tidligere nævnt sætter fundamentet på den gamle Lillebæltsbro fra 1935 sig, fordi den er funderet i såkaldt plastisk ler.
Forstærkningen af funderingen sker ved udlægning af cirka 132.000 kubikmeter sten omkring de fire bropiller. Udlægningen af stenene gennemføres i løbet af sommeren i år og forventes afsluttet i begyndelsen af oktober. Trafikken på broen forventes at kunne opretholdes uændret i hele perioden.
Deler udgifter
Det understreges dog, at projektets totaludgift er foretaget ud fra et kvalificeret skøn med det forbehold, at der ikke tidligere i Danmark er gennemført et lignende projekt af tilsvarende størrelse. Det er Banedanmark og Vejdirektoratet, der deler udgifterne til finansieringen, og det kan ifølge transportministeren medføre, at andre planlagte vedligeholdelsesaktiviteter på vej og bane ikke gennemføres som forudsat.