Fire procent vejnet - én procent kørsel
Politik | Af Dan Bjerring |
Ingen tegn på skævvridning i trafikinvesteringerne til ugunst for vestjysk kommune.
Der er en løbende debat om, hvor i landet investeringerne i infrastrukturen først og fremmest foretages, og der findes næppe det område, som ikke mener, at andre får for meget på deres bekostning.
Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti har eksempelvis bedt transportminister Magnus Heunicke (S) oplyse, hvor mange penge der er foretaget trafikinvesteringer for i Ringkøbing-Skjern kommune over en tiårig periode, set i forhold til de samlede trafikinvesteringer på landsplan.
Ministeren nævner, at der fra statens side er gennemført en række større fornyelsesprojekter og anlagt en række mindre anlægsprojekter i kommunen, hvortil kommer den almindelige vedligeholdelse af statsvejene og jernbanerne.
Sort på hvidt
Han nævner blandt andet:
Shunt i rundkørsel ved Tarm (5,7 millioner kroner).
Strækningsforbedring Kærbyvej, Kærby (2,4 millioner kroner).
Cykelsti syd for Spjald (5,2 millioner kroner).
For så vidt angår fornyelsesprojekter har Banedanmark gennemført følgende større arbejder på banestrækninger i Ringkøbing-Skjern kommune i den omtalte periode:
Esbjerg-Varde-Skjern (103,4 millioner kroner, foreløbige regnskabstal).
Skjern-Herning (175,8 millioner kroner, foreløbige regnskabstal).
Holstebro-Skjern (27,2 millioner kroner).
- Jeg kan oplyse, at det statslige vejnet i Ringkøbing-Skjern kommune udgør næsten fire procent af det samlede statslige vejnet i hele landet. Til sammenligning udgør andelen af trafikarbejdet i kommunen - det vil sige, hvor mange kilometer, der køres på kommunens statsveje - godt én procent af det samlede trafikarbejde på statsvejnettet, oplyser ministeren.
Indirekte investeringer
Han forklarer desuden, at der gennem de seneste 10 år er foretaget "betydelige statslige trafikinvesteringer med betydning for beboerne og virksomhederne i Ringkøbing-Skjern Kommune", selv om investeringerne ikke er foretaget inden for grænserne af kommunen.
- Det kan eksempelvis nævnes, at Vejdirektoratet i perioden 2004-2013 har anlagt motorvej på rute 15 mellem Herning og Århus og rute 18 mellem Herning og Vejle. Dette har medført en betydeligt forkortet rejsetid fra Ringkøbing-Skjern kommune til Århus og Trekant-området til gavn for pendlere og erhvervsliv i kommunen. På landsplan har de samlede investeringer i større anlægsprojekter i perioden 2004-2013 andraget cirka 20 milliarder kroner for så vidt angår vejprojekter og cirka 10 milliarder kroner for så vidt angår baneprojekter, slutter Magnus Heunicke.