Kattegatbro kan vente
Politik | Af Dan Bjerring |
Der bliver ikke kapacitetsproblemer på Storebæltsforbindelsen før 2050.
De første foreløbige beregninger i den seneste trafikanalyse fra Transportministeriet viser, at en fast forbindelse over Kattegat ved en takst på niveau med Mols-Linjens kun vil blive benyttet af 5.500 køretøjer pr. hverdagsdøgn, mens der ved lavere takster som på Storebæltsforbindelsen vi l være 20.700 køretøjer pr. hverdagsdøgn. En Kattegatforbindelse vil altså tiltrække trafik, der ellers var kørt over Storebælt
Derfor ønsker Transportministeriet en beregning af hvilket takstniveau, der kan give de højeste indtægter til en Kattegatforbindelse under hensyntagen til indtægterne på Storebæltsforbindelsen. Det noteres i den forbindelse, at Storebæltsforbindelsen vil komme under pres omkring 2050, og konklusionen er på den baggrund, at en Kattegatforbindelse ud fra et kapacitetsmæssigt perspektiv først for alvor være relevant på lang sigt.
2 x 20 kilometer bro
- Ifølge den nyeste opdaterede screening af en Kattegatforbindelse, som er gennemført af Niras i 2008, vil forbindelsen anlagt som to broer med en længde på hver cirka 20 kilometer mellem henholdsvis Kalundborg og Samsø og Samsø og Aarhus/Horsens kunne etableres for omkring 132 milliarder kroner.
En ny parallel Lillebæltsbro vil være den billigste løsning for at sikre vejkapaciteten, men vil, med den forventede trafikvækst, ikke være rentabel i 2030.