Banedanmark har lært af Limfjordsbro-reparation
Politik | Af Dan Bjerring |
Banedanmark vil som bygherre fremover blandt andet lede og tage referat ved alle projekterings- og byggemøder i forbindelse med totalentrepriser.
Konsekvenserne af en påsejling af jernbanebroen over Limfjorden viste sig langt værre end ventet, og ikke mindst tog reparationen meget længere tid end projekteret.
Men har Banedanmark så lært af erfaringerne? Det vil Henning Hyllested fra Enhedslisten gerne vide.
Banedanmark har ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) udarbejdet en intern evaluering af projektforløbet omkring genetableringen af jernbanebroen over Limfjorden, og samtidig har det uafhængige rådgivningsfirma Emcon udarbejdet en evalueringsrapport af forløbet for Transportministeriet.
- På baggrund af disse evalueringer har Banedanmark ændret den hidtidige praksis for akutte projekter af kompleks karakter med henblik på at sikre en hurtig gennemførelse og samtidig sikre opfyldelse af de tekniske stillede krav, oplyser Magnus Heunicke.
Bod/bonus
Ændringerne omfatter et mere detaljeret udbudsprojekt med henblik på en bedre koordinering af grænseflader og dertil hørende tolerancer. Bygherretilsynet hos totalentreprenør og dennes underleverandører suppleres desuden med fastlagte stikprøvekontroller ved uafhængig kontrolinstans og fysisk stikprøvekontrol:
- Dette eksempelvis ved kontrol på værkstedet under produktionen ved levering af elementer eller andre leverancer. Derudover indarbejdes flere bod/bonus belagte milepæle i kontrakttidsplanen, som skal formå entreprenøren/leverandøren til at sikre og redegøre for fremdrift og kvalitet på udvalgte nøgleaktiviteter, hedder det videre.
Professionalisering
Dertil kommer, at Banedanmark har ændret i de generelle procedurer, så de omfatter krav om en mere omfattende rolle til totalentreprenørens rådgiver.
- Det betyder, at der i totalentreprisekontrakter, hvor de samfundsmæssige konsekvenser i forbindelse med forsinkelser er så store, som de har været på dette projekt, vil blive indarbejdet krav til, hvilken funktion totalentreprenørens rådgiver skal have i projektet. Totalentreprisekontrakterne vil desuden fremover stille strengere krav til entreprenøren i forbindelse med udskiftning af nøglemedarbejdere. Derudover er myndighedsprocessen ændret, hvormed koordineringen af myndighedsgodkendelsesprocessen fremover vil blive varetaget af Banedanmark, og dermed ikke være en del af totalentreprenørens ydelser. Forløbet har ligeledes givet anledning til at ændre i Banedanmarks organisering, hvormed Banedanmark siden 2013 har nedsat styregrupper, som vil følge projekterne. Endvidere vil Banedanmark som bygherre fremover lede og tage referat ved alle projekterings- og byggemøder i forbindelse med totalentrepriser, oplyser Magnus Heunicke.