RUT-krav på Lillebæltsbroen
Politik | Af Dan Bjerring |
Entreprenøren og dennes underentreprenører skal overholde ILO Konventionen om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
I forbindelse med Banedanmarks arbejde med forstærkning af funderingen på Lillebæltsbroen, oplyser transportminister Magnus Heunicke (S), at der stilles krav om, at entreprenøren og dennes underentreprenører overholder ILO Konventionen om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Dertil kommer krav til en eventuel udenlandsk entreprenør om, at denne skal lade sig registrere i RUT - Register for Udenlandske Tjenesteydere. Og hvis der er tale om eventuelle udenlandske underentreprenører, er hovedentreprenøren forpligtet til at sikre, at underentreprenørerne også er registreret i RUT.
Samtidig stiller Banedanmark generelt et krav om anvendelse af elever, hvis varigheden af den enkelte kontrakt er længere end 6 måneder.
Opfordring til elever
Men det er ifølge Banedanmark ikke tilfældet med forstærkningen af Lillebæltsbroens fundering, idet varigheden af kontrakten er kortere. Banedanmark har dog indføjet en decideret opfordring til entreprenøren om at anvende elever ved arbejder omfattet af kontrakten.
Samtidig stiller Banedanmark i udbudsmaterialet krav om, at entreprenøren, som tildeles kontrakten i henhold til udbuddet, er forpligtet til at overholde det til enhver tid gældende regelsæt vedrørende cabotagekørsel.
- Det er dog ikke Banedanmarks forventning, at transporten af sten vil ske med lastbiler, men derimod med skibe eller pramme. For så vidt angår spørgsmålet om bestemmelserne i udlændingeloven, skal det oplyses, at Banedanmark ikke henviser specifikt til de to pågældende bestemmelser i udbudsmaterialet, idet der dog stilles et generelt krav om, at entreprenøren er forpligtet til at overholde dansk lovgivning i forbindelse med udførelsen af arbejdet, både til lands og til vands, oplyser Magnus Heunicke.