Fremkommelighed skal forbedres
Politik | Af Torben Jastram |
Trafikanter skal komme nemmere frem i København på trods af mange gravearbejder, mener borgmestre.
København anlægger i stor stil i disse år - bygger metro, laver cykelstier og hurtigbusbaner osv. Nye bydele skyder op med boliger til 100.000 nye københavnere. Gamle fjernevarmerør udskiftes og nye rør til fjernkøling lægges ned som led i arbejdet med at gøre København C02-neutral i 2025. Og snart går arbejdet med at sikre byen mod skybrud for alvor i gang.
Det kan ikke undgås, at trafikken bliver forstyrret, når der skal graves i byens veje. Men nu vil teknik- og miljøborgmester Mortens Kabell (EL) og overborgmester Frank Jensen (S) sikre en bedre afvikling af trafikken ved at skrive god fremkommelighed ind som et konkurrencevilkår ved kommunens egne anlægsarbejder.
- København gør allerede meget for at sikre cyklister, buspassagerer og bilister en nemmere vej gennem byen. Men vi kan og skal gøre endnu mere for at nedbringe generne fra de mange nødvendige gravearbejder. Entreprenører skal ikke kun konkurrere på pris og kvalitet, når de byder på kommunens egne anlægsarbejder. Fremover vil vi også gøre mindst mulig påvirkning af trafikken til et af vilkårene i vores egne udbud af anlægsopgaver, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).
Bedre planlægning
Hans forvaltning arbejder netop nu på at præcisere de krav, kommunen vil stille om bedre fremkommelighed i fremtidige udbud. Når kravene er klar, skal de ikke kun gælde kommunens egne 1.000 årlige gravearbejder. Også selskaber, hvor kommunen er medejer som Metroselskabet og HOFOR bør fremover have endnu større fokus på de 2000 gravearbejder, de har hvert år i København. Kommunen har desuden allerede indgået aftaler om at forbedre information om gravearbejder med bl.a. HOFOR.
- Trafikken skal glide bedre, så borgere og virksomheder, der er afhængige af at kunne transportere sig i bil ikke spilder tiden i trafikken. De mange vejarbejder og store byggeprojekter er nødvendige for København, fordi vi hele tiden vokser. Men de skal gennemføres, så de generer trafikken mindst muligt. Derfor bør vores bestyrelsesmedlemmer i kommunale selskaber som HOFOR fremover arbejde for, at de på samme måde som kommunen fremover tænker god fremkommelighed ind i deres udbud af gravearbejder, siger overborgmester Frank Jensen (S).
Kan blive dyrere
Kravene om større hensyn til fremkommeligheden kan gøre kommunens anlægsopgaver lidt dyrere. De to borgmestre påpeger imidlertid, at den bedre fremkommelighed vil være en gevinst for hovedstadens virksomheder og pendler og dermed samfundsøkonomien.
Størsteparten af gravearbejderne i København bliver foretaget af private og statsejede selskaber som DONG. Her kan kommunen kun i begrænset omfang stille krav til god fremkommelighed i forbindelse med udstedelsen af gravetilladelser. Derfor sender Frank Jensen og Morten Kabell nu en fælles opfordring til transportminister Magnus Heunicke om at give kommunen bedre muligheder for at stille krav om god fremkommelighed i forbindelse med udstedelsen af gravetilladelser.