Transportbombe under små firmaer
Politik | Af Dan Bjerrring |
Også mindre håndværksvirksomheder skal nu forsyne deres køretøjer med digitale fartskrivere og overholde køre-hviletidsreglerne, hvis de udfører opgaver mere end 50 kilometer fra hovedadressen.
En ubehagelig økonomisk og bureaukratisk overraskelse truer mindre byggevirksomheder, der har et køretøj med en eventuel trailer, campingvogn eller påhængsvogn.
Hvis den største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn overstiger 3,5 ton, skal køretøjet være forsynet med digital fartskriver, og de ansatte skal overholde køre-hviletidsbestemmelserne.
Reglen gælder, hvis der udføres arbejde mere end 50 kilometer fra virksomhedens hjemsted. Det fremgår af et svar fra justitsminister Karen Hækkerup (S) til Mike Legarth (K).
Udføres arbejdet inden for 50 kilometer fra hjemsstedet, kan der anvendes "køretøjer med en tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, som benyttes til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter under udøvelsen af sit erhverv".
Inkubationstid
Undtagelsesbestemmelsen kaldes ifølge Karen Hækkerup for "håndværkerundtagelsen", og den ventes at træde i kraft en af de nærmeste dage - dog med en "inkubationstid" på et år ved afstande inden for 100 kilometer fra hjemstedet.
Ifølge reglerne skal alle nye køretøjer, som er taget i brug efter 1. maj 2006, og som skal udføre kørsel, der er omfattet af reglerne om køre- og hviletid, have installeret et digitalt kontrolapparat.
Justitsministeriet afviser over for Mike Legarth at udtale sig om hvilke udgifter, der er forbundet med at få installeret digitale kontrolapparater.
Der peges også på, at det afgørende for, om køre- og hviletidsreglerne som udgangspunkt skal anvendes, ikke er virksomhedens art, men køretøjets og transportens karakter.