Heunicke er til både jernbaner og veje
Politik | Af Dan Bjerring |
Danmark har fået en transportminister med forståelse for det nødvendige samspil mellem veje og kollektiv trafik.
Den nye transportminister Magnus Heunicke (S) er trods sin begejstring for den store Togfond.dk ikke ubevidst om, at der også skal være plads til bilerne:
- Jeg bruger som pendler ligesom de fleste mennesker både tog og bil. Vi er afhængige af begge dele. Vi skal kunne komme frem på vejene og togene skal køre. Jeg ved i praksis, hvad det betyder for et område ikke at have en ordentlig vejinfrastruktur. Det gør det svært at få virksomheder til at slå sig ned, blive og udvide. Det er svært at få pendlerfamilier til at flytte til byen, hvis man ikke kan vide sig sikker på at nå frem og tilbage fra arbejde i tide til at hente børnene i institutionen. Det betyder meget for et samfund med en ordentlig infrastruktur, også på vejområdet, siger Magnus Heunicke, der er meget realistisk i forhold til, hvor stor en del af vejtrafikken, der reelt kan flyttes over i de kollektive transportmidler:
- Vi skal sørge for, at en større del af væksten i vores trafik foregår på jernbanen. Derfor er det nødvendigt, at vi får udbygget jernbanen til flere og hurtigere tog. Vi skal vælge tog i stedet for at sidde i kø på vejene...
Vestsjællandsk motorvej?
Magnus Heunicke var som "menigt folketingsmedlem" med i en arbejdsgruppe, der pegede på behovet for en "vestmotorvej" på Sjælland mellem Kalundborg, Slagelse over Næstved til Sydmotorvejen ved Rønnede og dermed adgang til den kommende Femernforbindelse. Hvordan går det med de planer, efter at han er blevet transportminister:
- Der er ingen tvivl om, at når det gælder den tværgående transport på Vestsjælland, er der meget tilbage at ønske. Der er nogle store virksomheder på den strækning, der skal transportere deres produkter ad små sjællandske veje. Derfor vil det være fornuftigt at kigge på det projekt. Men det skal konkurrere med alle andre projekter om sagligt at kunne forrente sig som en gevinst for samfundet. I forbindelse med transportforliget har vi afsluttet forundersøgelsen af en motorvejsafstikker fra Rønnede til Næstved, og nu sætter vi gang i VVM-undersøgelsen. Tommelfingerreglen for den samfundsmæssige forrentning af et trafikprojekt er, at det er et sundt og godt projekt ved en forrentning på fem procent og derover. En motorvej mellem Næstved og Rønnede har en forrentning på 9,7 procent, altså næsten det dobbelte, siger transportministeren.
Hærvejsmotorvej
Man hvad så med flere motorveje. Senest har der været en debat om den såkaldte "Hærvejsmotorvej":
- Det projekt kender jeg rigtig godt, og der er ingen tvivl om, at parallelveje generelt og ikke mindst parallelle motorveje vil kunne løfte en stor del af trængslen over på de paralllelle veje. Jeg er meget udogmatisk, og spørgsmålet er bare hvor meget, der kan løftes over. Det store formål med Hærvejsmotorvejen er at løfte en del af trængslen fra den østjyske motorvej og længere ind i landet, hvor der er en del produktionsvirksomheder. Det vil løse store problemer, men det er et meget dyrt projekt til et stort tocifret milliardbeløb, og hele projektet skal være gennemført, før det kan flytte trængslen, siger Magnus Heunicke.