Østbanen snupper 416 mio. kr. men mangler mere end det dobbelte
Region Sjælland har kæmpet indædt for Østbanens overlevelse og har nu opnået tilskud på 416 mio. kr. i perioden 2022-2025. De stærkt stigende priser på bygge- og anlægsopgaver vækker dog bekymring.
Efter mange måneders forhandlinger på Christiansborg om en pulje til nedslidte lokalbaner har Folketingets partier nu besluttet, hvordan 700 millioner kroner skal fordeles. Med 416 mio. kr. til Østbanen modtager Region Sjælland broderparten, men prisen på 510 mio. kr. kroner inklusiv et usikkerhedstillæg på 30 %, som prisen blev vurderet til i 2020, er siden steget til mere end det dobbelte på grund af de stigende priser på materialer og bygge- og anlægsarbejder.
Region Sjælland har modtaget besked fra bygherren Lokaltog og Movia, der står for driften, om, at de indkomne tilbud på sporrenoveringen samlet set koster mere end 1,1 milliarder kroner. Derfor har Lokaltog og Movia nu sat gang i et udredningsarbejde med at se på, om priserne kan forhandles ned og afdække, hvad der er af alternative muligheder.
Et lån til finansiering af sporrenoveringen er med prisstigningerne steget fra at være et lån i omegnen af 100 millioner kroner til nu at være 700 millioner kroner.
Hele scenariet giver dybe panderynker i Region Sjælland.
- Hele markedet er presset, hvilket allerede har resulteret i, at der er flere anlægsprojekter, som er blevet aflyst på grund af voldsomt stigende priser. Hvis vi i Region Sjælland skal finansiere op imod 700 millioner kroner af sporrenoveringen, så vil det betyde en kraftig forringelse af den øvrige kollektive trafik og serviceniveauet andre steder i vores region. Så vi er taknemmelige for de 416 millioner, men vi er ikke i mål endnu, siger Christian Wedell Neergaard, formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Sjælland.
Står overfor en stor opgave
Puljen på 700 millioner kroner blev afsat med udgangspunkt i den akutte udfordring med den nedslidte Østbanen og med baggrund i en analyse fra Danske Regioner, som viste, at der frem mod 2035 skal investeres 8,5 milliarder kroner i nye skinner og materiel på de regionale baner for at kunne opretholde det nuværende serviceniveau.
- Jeg er stolt over, at det er lykkedes os at skaffe midler til Østbanen, men vi står overfor en stor opgave med at finde resten af pengene. Østbanen er en livsnerve for rigtig mange borgere i Stevns, Faxe og Køge kommuner. De borgere har i alt for lang tid måtte leve i uvished om banens fremtid, og en endelig løsning er fortsat uvis på grund af udviklingen i priserne, siger Anne Møller Ronex, 1. næstformand i Region Sjælland.
Alene i Region Sjælland forventes der frem mod 2035 at skulle investeres mindst 3,6 milliarder kroner i lokalbanerne (2021 priser).