Ris og ros til regeringens trafik-milliarder
Politik | Af Michael Rughede |
Endelig i gang og løser mange problemer, men vi behøver en mobilitetsplan og mere grønt - her er nogle af reaktionerne på regeringens udspil
Regeringens infrastrukturplan med 106 milliarder nye investeringskroner er en sand gaveregn over veje, tog og trafikanlæg. Og i alt 160 milliarder kroner, når også igangværende projekter tælles med. Men er pengene brugt rigtigt, og er planen komplet. Det afhænger af øjnene, der ser, og interesserne bag.
I de borgerlige rækker på Christiansborg tages der vel imod planen. Ikke uventet, for meget af indholdet stammer fra den tidligere VLAK-regerings oprindelige forslag til en infrastrukturplan fra 2019.
- Regeringen er omsider kommet i arbejdstøjet og har i dag fremlagt et infrastrukturoplæg. Langt om længe, må jeg bare sige. Jeg vil dog også gerne kvittere for udspillet, der rummer en række gode elementer, som jo også indgik i den blå infrastrukturplan, lyder det i en kommentar fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, der dog efterlyser endnu flere milliarder til vejene. For jernbanerne har fået så rigeligt de sidste 10 år, mener Venstre.
Også de konservative er tilfredse med udspillet:
- Vi ser frem til konstruktive forhandlinger om infrastrukturplan. Godt, at regeringen har mange af VLAK-regeringens projekter med, men ærgerlig med den forsinkelse de planlægges med, poster Mette Abildgård, Klima- og miljøordfører for Det Konservative Folkeparti på twitter.
Samme sted kvitterer SF's Pia Olsen Dyhr for et "interessant udspil" der dog kræver "større grønne ambitioner". En mild kritik, som dog virker nedtonet i forhold til mange utilfredse røster samme sted fra dele af SF-vælgerbasen med udspillets fokusering på vejinvesteringer.
Hos Enhedslisten er der overvejende skepsis over satsningen på vejene:
- Regeringens udspil har fortsat fokus på bilen, som det primære transportmiddel. Der er behov for at forhandle et udspil, som ikke booster mere biltrafik, men i stedet lave en visionær og fremtidssikret mobilitetsplan for Danmark, hvor klimaet er i højsædet, siger Enhedslistens transportordfører, Rasmus Vestergaard Madsen.
Hos DF, der støttede den blå trafikplan fra VLAK, er der stor tilfredshed med udspillet: Danskerne skal kunne komme frem på vejene! Nye veje giver mere tid, lyder det fra transportordfører Hans Kristian Skibby på Facebook.
FRI: Nu sker der noget - men mobilitetsplan mangler
Blandt byggeriets organisationerne modtages infrastrukturplanen helt overvejende positivt, for planen løser mange problemer, men den skal følges op.
- Vi er tilfredse med regeringens udspil, som både arbejder med en lang tidshorisont og nævner en række projekter, som vi tidligere har udpeget som samfundskritiske, lyder det i en kommentar fra adm. direktør Henrik Garver i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
- Vi har manglet en infrastrukturplan de sidste to år, så der er et helt konkret behov som nu skal løses. Derfor skal de nuværende projekter også realiseres. Men vi mangler en masterplan for mobilitet, som tager hensyn til teknologi, hjemmearbejde og ændrede rejsemønstre. Som kan danne den overordnede ramme, og ud fra den, kan det besluttes, hvilken sammensætning af infrastrukturprojekter, der bedst indfrier visionen, påpeger Henrik Garver og håber på et bredt forlig.
DI: lav en prioriteret tidsplan og en bred aftale
Hos DI har man en tidligere udarbejdet en lang, lang liste over store og små investeringer der burde foretages for veje og tog. Langt henad vejen flugter regeringens nye udspil med DI's forslag.
- Vi er også stærkt tilfredse med, at regeringen har foreslået en langsigtet plan, som vil give borgere og virksomheder vished om, hvad der kommer til at ske i deres område, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport om udspillet. Også her ønskes en bred politisk aftale om infrastrukturen.
- Der er ikke sket noget i to år. Derfor er det afgørende, at der sker noget nu. Vores største ønske er, at der bliver indgået en bred politisk aftale, som rækker mange år ud i fremtiden. Det er der i den grad brug for, siger Michael Svane.
DI har i sit eget udspil til en infrastrukturplan sat årstal på, hvornår de enkelte projekter skal gennemføres. Det har regeringen ikke. DI opfordrer derfor til, at det bliver en del af den politiske aftale.
- Der skal laves en prioritering, så alle ved, hvilket projekt der er det næste i køen. Vi peger selv på 12 vej og baneprojekter, som bør sættes i gang inden 2025. Det er for eksempel vejstrækninger, hvor bilerne ofte holder i kø, siger Michael Svane, der også hæfter sig ved især et udeladt projek:
- Regeringen nævner slet ikke en ny midtjysk motorvej i udspillet. Det er en stor mangel, da der dermed ikke bliver sat gang i en langsigtet udvikling af trafikken gennem Jylland.
SMVdanmark: Godt at byggebranchen slipper for køer
Hos SMVdanmark hæfter man sig specielt ved udsigten til færre køer, som koster dyrt for landets mange håndværksvirksomheder:
- Små og mellemstore virksomheder er helt afhængige af at kunne komme rundt i landet uden spildtid, og jeg er derfor glad for, at regeringen lægger op til at udvide motorvejskapaciteten, lyder det fra Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.
For byggebranchen, hvor transport med værktøj og materialer er en naturlig del af en arbejdsdag, er det vigtigt, at man kan se frem til at sidde mindre i kø.
- Hver dag koster det håndværksmestrene mange spildte rejsetimer, når de eller deres medarbejdere sidder i kø på vejene. For dem er offentlig transport eller cyklen ikke et reelt alternativ, da de jo har bilen fyldt med værktøj og materialer. Derfor er det meget glædeligt, at regeringen har øje for, at motorvejsudvidelser og -forlængelser er bydende nødvendige for at få hverdagen til at hænge bedre sammen, siger han.
Infrastrukturplanen skal nu forhandles gennem folketinget før den endeligt vedtages. Forhandlingerne starter næste uge, og målet er at afslutte dem før sommerferien.