Bygherrer går sammen om at bygge smartere
Et nyt projekt skal hjælpe især offentlige bygherrer til at få fod på BR18 og sikre kundetilfredsheden i komplicerede byggeprojekter.
Ni bygherrer er nu gået sammen i en konstellation, som sigter efter at automatisere regeltjek af, om byggeprojekter lever op til Bygningsreglementets krav.
"Bart" er det navn, som netværket har givet sig selv, og det står for Byggeriets Automatiske RegelTjek. Tanken er, at hvor man i dag bruger rigtig meget manuel kraft til at gennemgå byggeprocessen og sikre, at den leve op til alle 452 paragraffer i bygningsreglementet, skal man i fremtiden kunne automatisere gennemgangene.
Helt konkret vil Bart-projektet gennemgå Bygningsreglementets krav fra ende til anden og oversætte relevante krav til software-baserede regler, som man kan indlæse i programmet Solibri.
- Målet er, at bygherren - såvel som den projekterende part - kan indlæse bygningsmodellen i Solibri, og bruge de indlejrede regler til at identificere, hvor bygningsmodellen måtte afvige fra kravene i BR18, siger projektleder Sidsel Nymark Ernstsen fra Niras, der er blevet hyret til at stå for projektledelsen og gennemførelsen af projektet.
Finansiering på plads
Projektet kører fra januar 2021 til juni 2022. Og den samlede projektsum på 2,5 millioner kroner er der styr på. Pengene kommer fra Realdania og Grundejernes Investeringsfond.Projektet tager afsæt i et allerede gennemført projekt, hvor dele af BR18 blev oversat til automatiske regler og afprøvet på en række store byggesager. Blandt andet er fremgangsmåden blevet anvendt i dispositionsforslagsfasen til et projekt i Københavns Lufthavne.
- Ved hjælp af det automatiske regeltjek opdagede vi en række potentielle fejl i dispositionsforslaget. For eksempel var døråbningen til en af vareelevatorerne for lille, og en adgangsvej til et teknikrum var tegnet for smal. Vi vurderede, at disse to mulige fejl i sig selv ville koste 2,5-3 millioner kroner at genoprette, hvis ikke de blev opdaget før realisering af byggeriet. Derfor ser vi en stor gevinst i at deltage i Bart-projektet, siger senior-BIM-ansvarlig ved Københavns Lufthavne, Kenneth Passarge.
De ni bygherrer, der står bag Bart-projektet, er som følger: Bygningsstyrelsen, Københavns Universitet, Københavns Lufthavne, Københavns Kommune, Danmarks Tekniske Universitet, Aarhus Kommune, 4K-samarbejdet (Gentofte, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk og Rudersdal kommuner), samt vidensorganisationerne buildingSMART og Molio.