Stærke batterier og lang rækkevidde i nye elektriske varebiler
Sponseret af RSA Danmark A/S |
Bilmærket Maxus har to elektriske varebiler i det danske program - begge med markedets længste rækkevidde og med den nyeste teknologi fra verdens største producent af batterier.
Elektriske varebiler skal kunne noget mere end elektriske personbiler. De skal kunne køre med tung last og ofte med påhængsvogn. Samtidig skal de overvinde en større luftmodstand, fordi de har et højere karrosseri.
Rækkevidde og kapacitet står derfor øverst på listen af vigtige egenskaber for de rene elektriske varebiler. Og det er netop med disse to egenskaber, at bilimportøren RSA Danmark vil udfordre det bestående marked af elektriske varebiler. Med foreløbig 25 danske forhandlere har importøren intentioner om at bringe mere af den nyeste teknologi ind i den danske vognpark. Foreløbig er der to modeller i programmet: Maxus e-Deliver 3 og Maxus EV80, der kan fås hos alle forhandlere.
Rækkevidde på 340 km
Modellen e-Deliver 3 fås til priser fra 199.990 kroner. Det er en mellemstor kassevogn i vægtklassen omkring 2,5 tons med et varerum på 4,8 eller 6,3 kubikmeter. Den største udgave har en rækkevidde på 340 kilometer efter WLTP-normen. El-motoren yder 122 HK, og den fodres af et batteri på 52,5 kwh. Batteriet kan lynlades til 80 procents ydeevne på 40 minutter og er omgærdet af en garanti på 8 år. Rustgarantien er 12 år, og bilens pris er 230.000 kroner.
- Det er således en slagkraftig model, der på såvel pris som rækkevidde er særdeles konkurrencedygtig, siger Steffen Vilstrup, der er country manager for Maxus Danmark.
Maxus er et globalt bilmærke, og bilerne produceres af SAIC MOTOR (Shanghai Automotive Industry Corporation). Koncernen er verdens syvende største bilproducent og ejer desuden verdens største batterifabrik, og den leverer naturligvis batterierne til blandt andre e-Deliver 3 og EV80.
- Selv om SAIC's batterier også indgår i andre producenters elektriske biler, er det således, at fabrikkens nyeste teknologi først kommer koncernens egne produkter til gode, påpeger Steffen Vilstrup. Og dette er forklaringen på, at Maxus-bilerne har en særdeles konkurrencedygtig rækkevidde.
Høj sikkerhed og komfort
Maxus e-Deliver 3 er ulig andre modeller på markedet udviklet fra bunden som en elektrisk bil. Den er konstrueret af komposit og aluminium og vejer dermed omtrent 200 kg mindre end sammenlignelige konkurrenter. Bilen er udstyret med blandt andet ABS-bremser, udskridningskontrol og airbag til fører og passager som standard. Dertil kommer yderligere standardudstyr som dæktrykssensor, bakkamera og parkerings-sensor bag.
Bremseenergien regenereres via en generator-funktion i motoren. Der kan vælges mellem tre niveauer - L, M og H. Når systemet aktiveres, opleves det som en sædvanlig motorbremse-effekt, og i den kraftigste indstilling - H - kan man i vid udstrækning køre bilen uden at røre bremsepedalen, hvilket i øvrigt også medfører et mindre slid på bremseklodserne.
Komforten er tilgodeset med blandt andet fjernbetjent centrallås, fartpilot, aircondition og et firevejs justerbart førersæde med varme. Dertil kommer touchskærm, bluetooth og fjernbetjente funktioner via rattet.
Praktiske detaljer inkluderer skydedør i højre side og sidehængslede bagdøre, der kan åbnes 180 grader, så man for eksempel kan bakke helt op til en lastport. Læssehøjden er beskedne 54 cm, og afstanden mellem hjulkasserne på 122 cm giver plads til en EUR-palle.
EV80 med lad
Maxus EV80 er en varebil i 3,5-tons klassen og har et varerum på 10,2 eller 11,5 kubikmeter.
- Den fås desuden som ladbil, som i øvrigt er markedsførende med en rækkevidde på op til 200 km og en nyttelast på 980 kg, påpeger Steffen Vilstrup.
Bilen kan skræddersys til individuelle behov. Den mest benyttede løsning er et aluminiums-lad med en længde på 344 cm og en bredde på 205 cm. Side- og bagfjælene er 40 cm høje og kan lægges ned.
Som e-Deliver 3 er der på EV80's batteri en garanti på 8 år.