Sænketunnel er velkommen
Kommentar | Af Gunde Odgaard, sekretariatschef i Bygge-, Anlægs- og Trækartellet |
Sænketunnel fra Nordhavn til Københavns Lufthavnen i Kastrup er en fantastisk idé.
I Bygge-, Anlæg- og Trækartellet hilser vi forundersøgelsen af den Østlige Ringvej rundt København særdeles velkommen.
Forslaget om en sænketunnel fra Nordhavn til Københavns Lufthavn i Kastrup med afkørselsmuligheder, blandt andet på Refshaleøen, vil være et fantastisk kvantespring for at sikre en ordentlig trafikudvikling i hele det Storkøbenhavnske område.
En sådan løsning vil lede meget tung trafik, men også lettere køretøjer, udenom det indre København. Ikke mindst den tunge trafik, der i dag buldrer igennem byen, vil skulle bruge den nye ringvej.
Løsningsforslaget gør naturligvis også, at Lynetteholmen, den kunstige ø, der er planlagt til at ligge udenfor København i Øresund, kan sikres ordentlige trafikale forbindelser. I øjeblikket er det på ingen måde muligt.
Ligesom vi kan by-udvikle Refshaleøen på en ny og bedre måde.En nedgravet sænketunnel i Øresund er det absolut mest skånsomme for indbyggerne i København og på Amager. Samtidigt viser erfaringerne fra øresundsforbindelsen, at der ikke er nævneværdige miljøpåvirkninger af en sænketunnel.
Når løsningsforslaget er en sænketunnel, så er det også smart, at den tunnelelementfabrik der i øjeblikket etableres i Rødby til Femernforbindelsen, også kan anvendes til at bygge disse nye sænketunnelelementer.
Det giver en bedre økonomi både i det ene og det andet projekt og det sikrer stabile beskæftigelsesmuligheder på Lolland, Falster og hele det sydlige Sjælland.
Infrastrukturen af denne karakter opererer naturligvis altid med en pris. I øjeblikket estimeres prisen at blive på ca. 20 milliarder kroner. Det synes mange sikkert er en høj pris.
Hvis man ser de 20 milliarder kroner over den tid en tunnel forventes at skulle kunne holde, nemlig 200 år, så er det ikke fordi, at 20 milliarder kroner i nutidskroner er nogen voldsom høj pris.
Så står forbindelsen faktisk i 100 millioner om året i etableringsomkostninger. Set i det perspektiv er der dybest set ingen grund til at diskutere, om det er mange eller få penge.
Så finansiering bør ikke være noget problem.