EU-indspark åbnede nye markeder
Grøn omstilling og cirkulær økonomi er in, men hvordan kan det omsættes til reel forretning? Aalborg-virksomheden Komproment ApS har knækket koden.
Konkrete grønne forretningsmodeller blomstrede op for Komproment via et EU-støttet projekt. Firmaet, der med 17 ansatte sælger byggematerialer og udvikler tag- og facadesystemer, fik skabt en strategi og en plan, som har givet succes. Nu buldrer virksomheden derudad: Nye markeder har åbnet sig - både nationalt og på eksportmarkederne, det er blevet nemmere at rekruttere medarbejdere og virksomheden har netop afleveret sit hidtil bedste regnskab.
- Det har været en kæmpestor læring at være med i projektet, for det er så nemt at gennemføre et projekt, men hvad så bagefter? Her fik vi hjælp til at få strategien funderet i ledelsen og vores hverdag, og det er blevet en kæmpe gamechanger for vores virksomhed, siger teknisk direktør Niels Heidtmann, der er en af virksomhedens tre ejere.
Pludselig blev vi interessante for arkitektfirmaer og ingeniørfirmaer. Vi blev synlige for en del af markedet, som ikke tidligere så os. Nu har vi ansat to projektsælgere alene til arkitektmarkedet, og dertil var vi aldrig nået uden den proces
Mads Røge
miljø- og CSR-chef i Komproment ApS
Blev udfordret på forretningsmodellen
Det var EU-projektet Rethink Business, som ændrede virksomhedens hverdag. Under hele forløbet arbejdede Komproment sammen med cradle to cradle-eksperten Annette Hastrup, der ledte virksomhedens udviklingsarbejde i den rigtige grønne retning.
- Hun udfordrede os på bæredygtigheden i vores forretningsmodel, og da vi først satte os for at se på en grøn forretningsmodel, åbnede der sig et helt nyt marked for os. Vi havde altid haft de fede produkter, men beviste med den grønne forretningsmodel, at vi faktisk var i stand til at arbejde i praksis med bæredygtighed, siger miljø- og CSR-chef i Komproment Mads Røge.
Da cradle to cradle-certificeringen var på plads og den grønne forretningsmodel implementeret, gik virksomheden i en samlet marketingindsats i gang med at promovere sig selv på de sociale medier - ikke mindst over for arkitektfirmaer og entreprenørfirmaer.
- Det er måske ikke så nordjysk at prale, men det var et ret bevidst valg, at vi gerne ville gå ud med vores fremskridt. Ofte kommer man jo til at underholde hinanden og andre, der er bevidste om sagen, og så glemmer man den egentlige målgruppe. Men vi skal ikke overbevise hinanden, men samarbejdspartnerne og kunderne, siger Mads Røge.
Kan ses på bundlinjen
Satsningen lykkedes.
- Pludselig blev vi interessante for arkitektfirmaer og ingeniørfirmaer. Vi blev synlige for en del af markedet, som ikke tidligere så os. Nu har vi ansat to projektsælgere alene til arkitektmarkedet, og dertil var vi aldrig nået uden den proces, siger Mads Røge.
Projektdeltagelsen har haft flere positive sidegevinster for virksomheden: De er blevet eksportparat og bedre til at tjene penge. Komproment har netop afleveret sit hidtil bedste regnskab i virksomhedens 20-årige levetid. Omsætningen er vokset til over 80 millioner kroner.
Derfor fortsætter facade- og grossistafdelingen med vækststrategien, og Aalborg-firmaet er gået i gang med at gøre sig selv eksportparat. I øjeblikket sælges der til Tyskland, det første salg til Schweiz er i hus og den første aftale med et byggeprojekt i London er tæt på at falde plads. Markedsmulighederne i Rusland og USA er desuden ved at blive afsøgt.
Visionen vækker interesse
Endnu en gevinst har vist sig for virksomheden: Det er blevet meget lettere at rekruttere medarbejdere.
- Når vi slår stillinger op i dag, får vi ansøgninger fra folk med gode cv'er. De har en holdning til os og det, vi står for med cradle to cradle-princippet. Siden 1. oktober 2018 har vi ansat fem mænd og kvinder, som alle har nævnt, at de fandt vores profil spændende. Det er en sidegevinst, som vi ikke havde ventet, siger Mads Røge, der som CSR- og miljøchef har været med i alle ansættelserne.
I Aalborg-forstaden Svenstrup hersker der ingen tvivl om, at den grønne omstilling var den helt rette vej at slå ind på. Projektforløbet har skabt nye, grønne ambitioner for fremtiden, og Komproment stræber efter bæredygtighed i hele leverandørleddet. Målet er nu at få cradle to cradle-certificering på alle facadeprodukter, og man håber desuden at kunne etablere en "take back"-ordning med en række af virksomhedens leverandører.
- Grøn omstilling som forretningsmodel er nu en del af vores dna, og det vil det være fremadrettet, fastslår teknisk direktør Niels Heidtmann.