Støjproblemer truer eksistensen af Billunds milliardpark
Byggeri | Af Mathias Hansen |
Det kommer formentlig til at kræve flere dispensationer, hvis Billund Ø skal blive til noget. En støjende vej kan dog være en formidlende faktor.
Billund Ø, forlystelsesparkdrømmen med en estimeret pris på 10 milliarder kroner, er løbet ind i lidt af en forhindring.
Projektets entreprenør, Gram & Jeppesen Group ApS, har indsendt et første udkast til projektets lokalplan og VVM-redegørelse, og her står det klart, at støjen fra parken kan blive et problem.
- Der er en afvejning af, hvilke hensyn man skal tage til projektet og til dens naboer, som er dem, der bliver påvirket af støjen. Hvis vi giver dispensationer, vil det påvirke Wow Park og Lalandia.
Planchef i Billund Kommune Karen Margrethe Høj Madsen
Nærmere betegnet er rutsjebanerne i projektet det største problem. Ikke nødvendigvis selve forlystelsen, men den larm der kommer fra skrigre barnehvin og nervøse, basdybe skrål fra mænd i overgangsalderen overskrider støjgrænserne i projektet.
Derfor har Gram & Jeppesen Group anmodet om en række dispensationer, der i nær fremtid skal granskes politisk. Det siger Billund Kommunes planchef Karen Margrethe Høj Madsen.
- De er rimelig udfordrede på støj, som dog er et emne, hvor vi i kommunen i forvejen har gode erfaringer fra Legoland. Og det vil jo af natur larme, når der er råb og skrig fra rutsjebaner, siger Karen Margrethe Høj Madsen, der ikke kan komme nærmere ind på, hvor tæt entreprenøren er på at komme under grænsen.
Andre parker påvirkes
Billund Ø er som bekendt ikke det eneste projekt i byen, der tidligere på ugen blev kåret til Danmarks mest erhvervsvenlige. I forvejen er Legoland og Lalandia en stor bestanddel af byen, mens skov- og naturforlystelsesparken Wow Park åbner i 2020.
- Der er en afvejning af, hvilke hensyn man skal tage til projektet og til dens naboer, som er dem, der bliver påvirket af støjen. Hvis vi giver dispensationer, vil det påvirke Wow Park og Lalandia, der vil komme til at ligge vest og nord for projektet, siger Karen Margrethe Høj Madsen.
Næste skridt er så, at at dispensationerne skal gennemgås i byens Teknik- og Miljøudvalg.
Her ser man dog lyst på tingene og aner bestemt en mulighed i, at dispensationerne bliver givet. Forlystelsesparken er nemlig planlagt til at ligge op ad den stærkt trafikerede Vejlevej, som er den primære rute for biler, der enten kommer fra øst eller rejser i samme retning. På den anden side af Vejlevej ligger så badelandet Lalandia.
- Det kan sagtens være, at der slet ikke er noget problem, for der er i forvejen temmelig meget støj fra vejen, siger Per Nyhus, der er teknik- og miljøudvalgsformand i kommunen.
Andre krav i weekenden
Ifølge Miljøstyrelsens vejledning om støj fra 2006 vil et rutsjebane af stål give et støjniveau mellem 105-120 decibel, hvis farten er 70 kilometer i timen. Det er en samlet sum af mekanisk og menneskelig støj.
Et andet problem med en forlystelsespark er, at den jo også støjer efter fyraften og især i weekender. Ifølge Miljøstyrelsens vejledning "Ekstern støj fra virksomheder" fra 1984 skal der være et lavere decibelniveau efter klokken 18.00 på hverdage, efter klokken 14 på lørdage og hele dagen om søndagen.
- Få decibel kan være betydningsfuldt, så vi må vurdere det politisk. Lige nu er dét også det eneste problem, så vi må se, hvad udvalget siger til at give en dispensation, siger Per Nyhus, der håber, at teknik- og miljøudvalget kan gennemgå dispensationsmuligheden kort efter sommerferien.
Den endelige lokalplan forventes færdigjort i november måned.
Dagens Byggeri har henvendt sig til Gram & Jeppesen Group, der ikke har svaret på vores henvendelse.