En 'ret sikker' aftale til 112 milliarder
Politik | Af Louise Gregersen |
Et forlig er opsagt, en historisk aftale er landet, og bilisterne kommer til at betale. Sådan lød det til dagens pressemøde om regeringen og DF's nye infrastrukturplan.
- Al god transportpolitik handler i høj grad om tid.
Med de ord indledte transportminister Ole Birk Olesen (LA) pressemødet om regeringen og Dansk Folkepartis investeringsaftale onsdag.
Man kan ikke løbe fra et forlig. Sådan er det.
René Christensen (DF)
Og mens samtlige fremmødte ministre og ordførere fik rost hinanden for aftalen, stod det klart, at partierne er blevet enige om at investere 112,7 milliarder kroner i den danske infrastruktur - herunder både jernbane og vejnet. Af den samlede sum skal 50 milliarder kroner afsættes til helt nye projekter.
Erhvervsministeren kaldte det en historisk aftale og proklamerede sin glæde.
- Det kommer til at løfte vores erhvervsliv, og det kommer til at løfte væksten i Danmark. Som erhvervsminister er jeg glad, fordi god infrastruktur er god erhvervspolitik, lød det fra Rasmus Jarlov (K).
DF løber ikke fra noget
Men tid er ikke bare en vigtig faktor i transportpolitik. Det er det også, når det gælder om opbakning til politiske forlig, viser det sig. I forbindelse med den nye aftale trækker Dansk Folkeparti sig fra det brede samarbejde med forligskredsen om Togfonden. Det betyder helt konkret, at de ikke længere bakker op om Togfondens 2. fase, som blandt andet omhandlede en jernbanebro over Vejlefjord.
Men at de er løbet fra forliget, det vil Dansk Folkeparti ikke kalde det.
- Man kan ikke løbe fra et forlig. Sådan er det. Togfondens 2. fase er ikke finansieret, så vi opsiger forliget, som man kan ifølge reglerne, lød det fra René Christensen til pressemødet.
De røde kan bare komme
Den politiske aftale er indgået mellem Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti. Det er en smal aftale, hvor ingen røde partier har siddet med om bordet.
Men aftalepartierne er åbne overfor rød deltagelse, understregede transportministeren, men benyttede også lejligheden til at lufte det kommende folketingsvalg som en faktor.
- Hvis der er partier i Folketinget, der synes, det er en god aftale, så vil vi meget gerne tage dem ind i kredsen og byde dem velkommen. Hvis de ikke synes, det er en god aftale, så har danskerne et klart valg til næste folketingsvalg, og det er, om de ønsker de her vejprojekter gennemført, hvor Danmark trænger til det, eller vil de hellere have en ny jernbanebro over Vejlefjord og nye spor op igennem Østjylland, sagde Ole Birk Olesen (LA).
Er ret sikker på pengene
Og hvor sikker er finansieringen så? Finansminister Kristian Jensen er klar i spyttet.
- De penge, der ligger i aftalen, er ret sikre, sagde han og uddybede:
- De midler, der kommer fra Øresund, er nye midler, og der er vores vurdering, at samtlige 8,5 miliarder kroner af dem kan investeres ind i de her projekter. Men hvis der skulle være mindre provenu end det, vi har regnet med, vil vi lave en tidsmæssig justering af projekterne, så de bliver gennemført, men i lidt langsommere tempo, lød det.
Aftalen skal først vedtages i Folketinget, før projekterne kan udmøntes.
Bilisterne betaler
Projekterne skal finansieres af provenuet fra Øresund, indtægter fra salg af parkeringshuse ved Kastrup Lufthavn og ved indtægter fra passage af Storebæltsbroen.
Dermed kan man som bilist godt vinke farvel til en billigere tur over Storebælt. Men finansministeren mener netop, bilisterne får noget igen.
- Vi kan ikke sænke prisen for at passere Storebæltsbroen yderligere uden at det går ud over økonomien i Femern-Bælt-projektet. Så vil vi hellere have at de midler, der bliver betalt, går tilbage til projekter, som bilisterne interesserer sig for, nemlig god infrastruktur og udvidelse af vejforbindelserne, lød det fra finansministeren.