Salling Group vinder Energi- og miljøprisen 2019
Erhverv | Af Thøger Raun |
Energiledelse er godt købmandsskab, mener detailgiganten, som modtager hæder for sit arbejde med energiregistrering og energistyring af Energiforum,
Det betaler sig at gøre en indsats. Det er oplevelsen hos Salling Group, hvor man tirsdag var den stolte modtager af Energi- og miljøprisen 2019.
Sejren falder på ryggen af et målrettet og ambitiøst arbejde med energiledelse. Det har givet supermarkedskæden markante reduktioner i forbruget af el, vand og varme - i en sådan grad, at det kan ses på bundlinjen. I 2017 alene lykkedes det at reducere det samlede energiforbrug over 11 procent. Tidligere måtte ledelsen hos Salling Group gætte sig til, hvordan 40 procent af butikkernes energiforbrug egentlig fordelte sig. Nu er man nede på 1,5 procent af forbruget. Det er den systematiske og visionære indsats, som har givet dem Energi- og miljøprisen 2019, forklarer formand for Energiforum Danmark Lars Thygesen.
Salling Group gør ikke noget, vi andre ikke kan gøre, men de gør det, og de gør det godt.
Formand Lars Thygesen
Energiforum Danmark
- Det er ikke raketvidenskab, og mange kunne med rette sige, at hvis de investerede millioner af kroner i energiregistrering og energiledelse, ville de også kunne skabe flotte resultater. Og ja netop. Salling Group gør ikke noget, vi andre ikke kan gøre, men de gør det, og de gør det godt. De har indset, at energiledelse kræver godt forarbejde og investeringer. De har taget konsekvensen fuldt ud, og det er virkelig inspirerende, siger han.
Måler i kroner og øre
At energiledelse er mere end tal og teknik, har man i Salling Group været meget bevidste om fra begyndelsen. Det vigtigste er at holde det simpelt og få modtageren til at forstå budskabet, forklarer energiansvarlig ved Salling Benjamin Glinvad.
- De færreste uden for branchen ved, hvad kWh, GJ og EnPI er. Derfor har næsten alt med tal, vi har brugt, internt, været i kroner og øre. Det er noget, alle kan forstå og forholde sig til. Og så har det også været vigtigt at differentiere de informationer, vores tekniske personale får, kontra det varehuscheferne og butikspersonalet får. Det er to vidt forskellige verdener, vi skal have til at smelte sammen og forstå det samme budskab, siger han.
Salling Group er 36. modtager af Energi- og miljøprisen og kommer dermed i fornemt selskab med Novo Nordisk, Connie Hedegaard og EnergyLab Nordhavn.
Test er næste skridt
Benjamin Glinvad har plukket mange af de lavhængende frugter. Og nu hvor Energi- og miljøprisen er sikret, er næste mål for den 27-årige energiansvarlige, at det gode arbejde fortsættes.
- Vi skal sikre, at vi fastholder fokus rundt om i vores 900 ejendomme. Selv om vi har reduceret vores energi-uvidenhed mærkbart, må vi ikke slippe tråden rundt om i butikkerne, siger han.
Man vil i den kommende tid køre flere tests på, hvordan man videreudvikler den gode energicase.