Robot-Max bliver bindeled mellem fagfolk og trælast
Erhverv | Af Thøger Raun |
Optimera har udviklet en kunstig intelligens, som skal håndtere kundeservice online. Intel videre er Max' intellekt dog relativt begrænset.
Optimera har i mange år prioriteret den personlige relation mellem fagmænd (sælgere) og fagfolk (kunder) i kædens 17 danske trælaster. Men nu har kæden, der er ejet af den franske gigant Saint Gobain, "ansat" en ny sælger, som kan levere service på alle tidspunkter af døgnet.
Navnet er "Max", og han er kædens nye, computeranimerede medarbejder. I løbet af 2019 går han i gang med at servicere håndværkerne døgnet rundt på Optimera.dk. Han er udviklet i samarbejde med Optimeras digitale bureau, Magnetix.
Max skal gerne kunne betjene en københavner ligeså vel som en thybo.
Marketingschef Christina Møller Mortensen
Optimera
- Vi har gennem længere tid undersøgt, hvad der betyder mest for vores kunder. Det, vi er kommet frem til, er, at det vigtigste er gode relationer og service på højt niveau, fysisk såvel som digitalt. Derfor har vi udviklet Max, som gør det lettere for vores kunder at finde, bestille og få de rigtige varer, præcis når de skal bruge dem, siger Christina Møller Mortensen Marketingschef hos Optimera.
Lærer hurtigt
Max er et stykke avanceret programmering, men det vil man ikke opleve fra start af.
Han er castet i rollen som en 39-årig tidligere tømrer, som har styr på alle aspekter af jobbet i en trælast. Men til en begyndelse bliver han ifølge Christina Mortensen primært et "kønt ansigt".
- Max bliver til at starte med primært et marketingsværktøj. Men han kommer til at lære hurtigt. Vi vil fordre ham med alle relevante informationer, som han kender forskel på gipsplade og en vådrumsgipsplade, siger marketingschefen, som også har planlagt, at Max skal lære fra kunderne.
- Når vi kommer lidt længere ind i året, bliver Max koblet op på vores omfattende datamateriale, som viser købshistorik. Dermed bliver han i stand til bedre at imødekomme den enkelte kundes ønsker, siger Christina Mortensen, som også har planer om at lade Max følge track-and-trace-numre på varer, så han altid kan fortælle den enkelte kunde, hvor vedkommendes varer er.
Tal til mig
Optimera regner med, at Max på sigt også skal kunne modtage bestillinger mundtligt via Optimeras digitale kanaler.
Tidligere har kunstig intelligens været udfordret - særligt på talesyntesen. Hvis man husker Apples "Siri", kunne hun i starten godt finde på at ringe til Mikkel, når man bad hende ringe til Torben. Samtidig udviklede Microsofts "Tay" sig fra en sød fyr til en led racist på 24 timer, da han kom i dårligt selskab på det sociale medie twitter. Men man er nået meget længere med udviklingen siden, siger Christina Mortensen. Max bliver en bedre lytter.
- Vi er godt i gang med at implementere stemmegenkendelse - også på dialekter. Max skal gerne kunne betjene en københavner ligeså vel som en thybo. Det er i hvert fald vores målsætning, lyder det.
Klar 24/7
Og han står klar, når kunderne har behov for det, forklarer marketingschefen.
- Hvis en håndværker eksempelvis har lagt en bestilling og henad aftenen opdager, at der mangler noget på bestillingen, kan han give Max besked. Max sørger så for, butikken får det af vide så alle varer står klar med det samme, dagen efter, eller hvad behovet nu måtte være. Han skulle gerne blive en loyal sælger og medarbejder, som ikke laver fejl, siger hun.