Sønderjysk byggemarkedskæde løfter bundlinjen
Byggemarkedskæden Davidsens Tømmerhandel gik ud af 2018 med vækst i indtjeningen. Forude venter en større millionsatsning på kundevendte, digitale værktøjer og bredere landsdækkende tilstedeværelse på erhvervsmarkedet.
Efter et år med hovedfokus på at sikre et stærkt, økonomisk fundament for de 13 fysiske byggemarkeder og webshoppen, der betjener både private og professionelle, går sønderjyske Davidsens Tømmerhandel A/S styrket ind i 2019. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Det netop offentliggjorte regnskab for 2017/18 viser en beskeden fremgang i omsætningen. Den er vokset fra 1,8 mia. kr. året før til 1,853 mia. kr.
Resultatet før skat er derimod næsten tredoblet - fra 18 til 51 mio. kr. i 2017/18. Der har dog været engangsindtægter fra ejendomssalg, men når det er fratrukket, er der stadig tale om en fordobling, altså 36 mio. kr. før skat.
- Tallene afspejler indsatsen for at styrke vores økonomiske fundament det seneste år. Vi har solgt flere ejendomme fra og reduceret vores varelagre for at frigøre kapital til kommende investeringer. Målet har været lønsom vækst, og det har vi nået. Blandt andet fordi vi har haft solid fremgang i salget på erhvervsmarkedet, og fordi vores medarbejdere har ydet en kæmpe indsats, siger Henrik Clausen, adm. direktør i Davidsens Tømmerhandel.
For året 2019 forventer Davidsens Tømmerhandel et højere aktivitetsniveau og et resultat før skat på linje med årets resultat ekskl. salg af ejendomme.
Digitale investeringer og ekspansion på erhvervsmarkedet
Ifølge Henrik Clausen fortsætter ledelsens fokus på at automatisere og øge effektiviteten. Men nu sættes der også fart på investeringer med et anseeligt millionbeløb, som skal styrke tilstedeværelsen på det vigtige erhvervsmarked og føre til udvikling af nye, digitale værktøjer til håndværkere.
- En af vores kerneværdier er vores evne til at være tæt på og forstå kunderne. Det er kvaliteter, vi skal holde godt fast i samtidig med, at vi udvikler og udbygger vores forretning til nye dele af landet, forklarer han.
Sideløbende sætter ledelsen millioner af til udvikling af digitale værktøjer.
- Digitalisering er et vigtigt område i byggeriet. Der er ingen tvivl om, at digital teknologi for mange vil blive afgørende for konkurrenceevnen fremover. Derfor ser vi gode muligheder for, at vi ved at udvikle nye og let anvendelige digitale værktøjer kan hjælpe kunderne til at effektivisere den daglige drift og opgavestyring. Så det er et område, vi vil investere betragteligt i de kommende år, og som vi forventer os meget af, siger Henrik Clausen.