Dansk tegnestue vinder metrostationer i Oslo
Gottlieb Paludan Architects har fået en station i et bjerg samt et trafikalt knudepunkt.
I samarbejde med norske L2 Arkitekter har Gottlieb Paludan Architects har vundet to ud af seks stationer på den nye tunnelbane-linje Fornebubanen i Oslo. Det skriver tegnestuen i en pressemeddelelse. Banen forventes at stå klar i 2025.
Teamet har fået en førstepræmie i designkonkurrencen om både Skøyen og Vækerø stationer på det, som bliver Oslos største udbygning af kollektiv transport i mange årtier.
- Vi er meget glade for at vinde hele to stationsopgaver på denne nye bane og få mulighed for at bidrage til Oslos fremtidige bæredygtige udvikling. God kollektiv transport handler både om attraktive, velfungerende knudepunkter og om hvordan infrastrukturen tilpasser sig til de eksisterende omgivelser og bidrager positivt til området. Tidssvarende kollektiv transport som Fornebubanen skaber muligheder for sammenhængende byudvikling og vil bidrage til at højne livskvaliteten for alle byens borgere. Vi glæder os til samarbejdet med bygherren og med vore kolleger hos L2, siger Mette Neimann, der er afdelingschef for Mobilitet & Transport hos Gottlieb Paludan Architects.
Traditionelle materialer
Den nye tunnelbanelinje bliver otte kilometer lang og kommer til at forbinde Majorstuen i Oslos centrum med det tidligere lufthavnsområde på halvøen Fornebu. Linjen kobles på den eksisterende Tunnelbane og forventes samlet at koste omkring 13 milliarder norske kroner - knap 10 milliarder danske.
Gottlieb Paludan Architects har vundet stationerne Skøyen og Vækerø. Skøyen station er en del af et større trafikalt knudepunkt, som kobles sammen med en eksistrerende station. Den skal udformes med inspiration i den eksisterende stations tradionelle materialevalg, som er træ og skifer.
Vækerø station er i stedet placeret inde i et bjerg og bliver udformet som en lang, kontinuerlig forbindelse mellem to indgange.
I alt bød 85 tegnestuer ind på prækvalificeringen, hvoraf 14 blev valgt.
Tegnestuen har stor erfaring, når det kommer til infrastruktur. Blandt andet fra den kommende Sydhavnsmetro i København, ligesom de står bag Nørreport Station og den kommende Hovedstadens Letbane.