Elbiler skal tænkes ind i nybyggerier i Aarhus
Byggeri | Af Louise Christensen |
Det bør være et krav, at ladere til elbiler bliver tænkt ind i nybyggerier, mener Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.
I dag er der indregistreret cirka 450 elbiler i Aarhus Kommune, og der er cirka 100 lademuligheder på offentlige arealer. Beregninger viser, at der i 2030 kan være op mod 27.000 elbiler i kommunen. Det betyder, at der skal etableres langt flere elladestandere de kommende år.
Det skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.
Bünyamin Simsek mener, at der som en del af bygningsreglementet skal stilles krav om, at man ved nybyggerier skal gøre klar til etablering af elladestandere, og han vil derfor rette henvendelse til regeringen.
- Vi bør tænke mere fremsynet, når vi bygger nyt og gøre det til et krav, at man gør klar til elladeinfrastruktur. Det er billigere og hurtigere at etablere det, hvis behovet opstår senere, når man allerede fra begyndelsen har tænkt det ind i byggerier. Jeg vil også opfordre bygherrer til at indtænke nye og fremtidsorienterede løsninger i projekterne herunder elbiler, siger Bünyamin Simsek.
Han roser regeringens klimaudspil, som kom tidligere på efteråret, for at indeholde mange initiativer, som skal fremme den grønne transport.
Regeringens ambitioner om grønnere transportformer betyder, at man i Aarhus forventer en stærkt forøget efterspørgsel på blandt andet ladestandere. Det kræver derfor rettidig omhu og fokus, hvis kommunerne ikke skal komme på bagkant.
Fokus på elladestandere i de store byer
Bünyamin Simsek opfordrer til, at regeringen har fokus på at forbedre ellade-infrastrukturen i de store byer og inddrager kommunerne i arbejdet med at forberede fremtidens elektriske transport. Eksempelvis er der 10.000 biler i midtbyen i Aarhus, som med tiden skal være elbiler.
Ydermere opfordrer Bünyamin Simsek til, at man sætter fokus på de bilister i benzin- eller dieselbiler, der ulovligt parkerer på p-pladser, der ellers er forbeholdt elbiler.
- Der kommer stadig flere elbiler på gader og veje. Vi bliver nødt til at se på, hvad vi kan gøre for, at bilerne også kan få batterierne ladet op. Hvis det er for besværligt, så forsvinder et af incitamenterne til at investere i en elbil. Det er et problem, når andre bilister ikke respekterer færdselsloven i forhold til skilte på el-ladepladser, så bilister i elbiler ikke kan få opladet deres biler, siger Bünyamin Simsek.
Bünyamin Simsek har som medlem af KL's Miljø og Forsyningsudvalg også opfordret til fokus på de samme forhold i et høringssvar fra udvalget.