Gebyrgribbe flår i byggesager på Københavns Rådhus
Politik | Af Thøger Raun |
Private og firmaer er blevet bonnet 7,4 millioner kroner for meget, skriver DR.
Sidste år tog teknik- og miljøforvaltningen i Københavns Kommune overpris i 8750 byggesager for et samlet beløb på 7,4 millioner kroner. Det skriver DR.
Og nu splitter et spørgmål politikerne på Københavns Rådhus. Nemlig hvorvidt pengene skal betales tilbage. Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager (EL) mener ikke, at pengene skal betales tilbage. Det vil koste 2,5 millioner kroner i administrativt arbejde.
- Man bliver nødt til at sætte en bagatelgrænse for, hvor mange penge kommunen skal bruge på at sende en masse mindre beløb tilbage. Det er jo også borgernes penge, der bliver brugt på sidde og finde dem, der har betalt for meget, og betale dem tilbage, siger hun.
Men det er dybt urimeligt, at borgere og virksomheder ikke får penge retur, når kommunen har opkrævet for meget, mener Konservatives gruppeformand i København Jacob Næsager.
- Når pengene er opkrævet med urette, skal de tilbage, uanset hvor meget det drejer sig om. For nogle familier kan 500 eller 700 kroner betyde meget, siger han.
I størstedelen af sagerne er der blevet opkrævet 7-800 kroner for meget, men i nogle sager løber byggesagsgebyret op i 100.000 kroner, og her er der tale om langt større beløb.
Og Jacob Næsager forstår ikke, at det kan være så besværligt, som forvaltningen oplyser.
- Vi bruger digital betaling og bør nemt kunne sende pengene tilbage til de konti, byggesagsgebyrerne er betalt fra. Det er ikke raketvidenskab, og det kan umuligt koste 2,5 millioner kroner, siger han.
Virker meget dyrt
Kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch stiller da også spørgsmålstegn ved kommunens vurdering af, hvor mange ressourcer det kræver teknik- og miljøforvaltningen at sende pengene retur.
Forvaltningen kan ikke forsvare at bruge 2,5 millioner kroner på at betale de godt 7 millioner kroner tilbage, siger han. Men at det virkelig skulle være så dyrt, undrer ham.
- Det lyder som en meget stor omkostning for at ekspedere de her sager. Det svarer til 5-6 medarbejdere, der arbejder fuld tid i et år. Alt omkring byggesager foregår elektronisk, og det eneste man skal finde ud af er, hvor stor en regning der er blevet sendt afsted, og så betale en procentdel tilbage.