Skole bygger sig til mindre fravær og højere karakterer
Arkitektur | Af Thøger Raun |
?Skandinaviske læringseksperter skal tegne Lisbjergskolen ved Aarhus.
- Vi er meget tilfredse med, at bygherre ser potentiale og værdi i vores tilgang. Undersøgelser viser, at et befordrende undervisningsmiljø resulterer i mindre fravær og højere karakterer blandt eleverne, og det vil vi gerne være med til at sikre i Lisbjerg.
Sådan siger arkitekt og partner i aktitektfirmaet Smak Martin Roald Schrøder Poulsen.
Sammen med eksperter fra Link Arkitektur skal han tegne en udvidelse af Lisbjergskolen ved Aarhus. Det omfatter en udbygning på 2.000 kvadratmeter, så skolen går fra to til tre spor på alle klassetrin fra 0. til 9. klasse.
Opgaven tager samtidig udgangspunkt i læringsarkitektur. Målet har været et skandinavisk bud på en udvidelse af skolen, der gør brug af det bedste fra de tre lande og den nyeste viden om differentierede læringsrum.
- I en tid hvor folkeskolen er under forvandling og i opbrud, synes vi, det er vigtigt at byde ind med en ekstra dimension. Vi har taget afsæt i vores unikke skandinaviske erfaringsbase, siger direktør Mogens Kristensen fra Link Arkitektur Danmark.
Budgetrammen er 33 millinoer kroner, og udbygningen omfatter nye læringsområder til udskolingen samt en udvidelse af den eksisterende idrætshal med bevægelsessale til motorik, dans og musik.
- På Lisbjergskolen arbejder vi med at skabe en stor repræsentation af mange forskellige rum. Disse differentierede læringsrum understøtter nemlig forskellige læringsstile og metodikker, udtaler Martin Roald Schrøder Poulsen.