Nyt strategisk partnerskab om læringsarkitektur
Arkitektur | Af Emil Filtenborg |
Med et nyt strategisk samarbejde vil LINK arktiektur og SMAK udvikle skolernes fysiske miljø.
Et strategisk samarbejde mellem tegnestuerne LINK Arkitektur og SMAK ser nu dagens lys. Det er et samarbejde, der er sat i verden for at værne om specialistkompetencer og kvalitet. Sådan skriver LINK i en pressemeddelelse.
- Vi bliver mødt med stor interesse, når vi fortæller undervisere og bygherrer om vores fælles tilgang til læringsarkitektur, udtaler Mogens Kristensen, direktør i LINK arkitektur.
- Et rum der vil det hele, kan som regel ikke ret meget. Vi er alle helt fortrolige med, at vores boligs rum har forskellige funktioner, fx køkken, bad og bryggers. Vi advokerer for, at det skal være på samme måde med vores skoler. Det samme rum er ikke egnet til både bevægelse, individuel fordybelse og forelæsning,
Martin Roald Schrøder Poulsen, arkitekt i SMAK.
Et ny samarbejde mellem LINK arktiektur og SMAK skal forene SMAK's specialistkompetencer inden for læringsarkitektur med LINK's kapacitet og erfaring
SMAK er en mindre tegnestue med 10 medarbejdere, der igennem de seneste ti år har arbejdet inden for læringsarkitektur. Arkitekter er ofte generalister, men hos SMAK forholder det sig stik modsat. Tegnestuen er udelukkende bemandet med specialister inden for læringsarkitektur.
- Vi gør en dyd ud af at udvikle et arkitektonisk koncept i stedet for blot at oversætte eksisterende programmer. Fordi vi er specialister, kan vi også forbinde faggrupper. Det betyder, at vi undgår tab af forståelse eller viden undervejs i processen, siger partner og arkitekt Martin Roald Schrøder Poulsen, SMAK.
Skolen uforandret i 300 år
Det nye samarbejde har allerede resultereret i flere opgaver. SMAK og LINK arkitektur er således sammen om en rammeaftale med Herlev Kommune. Og de to tegnestuer skal projektere en udvidelse af Lisbjergskolen nord for Aarhus C.
- Skolernes fysiske miljø har stort set ikke udviklet sig de sidste to-trehundrede år. Men det har eleverne, kravene til eleverne og det omgivende samfund. I dag er der en erkendelse af, at eleverne har forskellige læringsstile og -præferencer. Den traditionelle katederundervisning med eleverne bænket på rækker har overlevet sig selv. Alligevel er 90 pct. af samtlige undervisningslokaler fortsat indrettet præcis på denne måde, siger Martin Roald Schrøder Poulsen fra SMAK.